Miljøsanerer for nytt sykehus

AF Decom har inngått avtale med Helse Sør-Øst om miljøsanering og riving på Brakerøya industriområde i Drammen.
Her på Brakerøya skal det nye sykehuset ligge. Foto: Drammen kommune.

Helse Sør-Øst RHF skal etablere nytt sykehus på Brakerøya i Drammen. Området består i dag av eldre industri bebyggelse som skal miljøsaneres og rives for etablering av nytt sykehus. Den eldste bebyggelsen på området er fra ca.1913 hvor det har vært utbygging i flere etapper frem til i dag. Området har et bebygd areal på ca.40 000 m².

Bygningsmassen er av varierende art og består av åpne haller og bygg med flere etasjer. Det er blant annet teglsteins-, betong-, element- og stålbygg. Byggene er fra perioder hvor det ble brukt produkter som i dag er å anse som miljøfarlige. Arbeidet består derfor av miljøsanering av bygningsmassen.

Tildelingskriteriene for jobben var en vektig av pris, oppgaveforståelse og organisasjon. AF Decom og Helse Sør-Øst RHF skal ha en samhandlingsfase fra kontraktsignering og frem til prosjektstart i mars 2019.

– AF Decom har hatt mange oppdrag med opprydding av store industriområder de siste årene. Prosjektet passer godt for AF Decom, og vi er meget godt fornøyd med å få tilliten av Helse Sør-Øst RHF, sier Amund Lien, direktør i AF Decom.

Kontrakten har en verdi på ca. 60 mill.

Amund Lien
Direktør
AF Decom

Mob: 951 90 109
amund.lien@afgruppen.no

Her på Brakerøya skal det nye sykehuset ligge. Foto: Drammen kommune.
AF Decoms Amund Lien (t.v) sammen med Steinar Mathisen fra Helse Sør-Øst

AF Gruppen er et entreprenør- og industrikonsern. Konsernet omsatte for 13,7 mrd kroner i 2017 og har i dag ca 3800 medarbeidere. AF Gruppen  er notert på Oslo Børs (AFG).