Miljøhensyn påvirker nordmenns ferievalg

Tidligere erfaringer trumfer alt annet når vi velger hva vi skal gjøre i sommer. Samtidig oppgir nesten 670.000 nordmenn at miljøhensyn påvirker sommerferievalget.

Miljøhensyn påvirker sommerferievalget. Foto: Pixabay

Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse på vegne av Fremtind Forsikring.

- Vi forsikrer folk både hjemme og på reise. Det betyr også at vi forsikrer det som representerer de største utslippene i hverdagen, og vi ønsker å veilede kundene til å ta mer bærekraftig valg i hverdagen, sier Hanne Iversen Rye, leder for Bærekraft i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fra bekymring til handling

Nesten halvparten (48 prosent) av de spurte oppgir at de ikke tenker på miljø og klimautslipp i det hele tatt når de velger sommerferie. De som bryr seg minst om dette er de som bor i Oppland og Hedmark.

På motsatt siden oppgir 17 prosent, eller nesten 670.000 personer, at miljø og klimautslipp gjør at de blir i Norge eller vil unngå fly. Vel 270.00 av disse oppgir at de vil unngå å fly, såkalt flyskam. De som bryr seg mest om dette er folk i Oslo og Buskerud.

- Vi mener at undersøkelsen viser at folk beveger seg fra å bare bekymre seg for klima til at vi faktisk endrer valgene vi gjør. Det er også interessant å se at elbileiere tar større hensyn til miljø i sine valg for sommeren enn det de som eier fossile biler gjør. Det kan tyde på at holdninger og atferd smitter over på andre valg vi gjør, sier Iversen Rye.

«Ingen» frykter flystreik

Tidligere erfaringer og økonomi er det som i størst grad påvirker sommerferievalget til nordmenn. Nesten 300.000 oppgir at frykt for terror påvirker valgene, mens klimautslipp påvirker sommerferievalget i større grad enn både frykt for sykdommer og naturkatastrofer. Kun 1 prosent av de spurte oppgir at de frykter flystreik i sommer.

Den elektroniske undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse for Fremtind Forsikring, i tidsrommet 14.05 til 23.05 2019, med 1662 respondenter.

Miljøhensyn påvirker sommerferievalget. Foto: Pixabay
Hanne Iversen Rye. Foto: Fremtind