Mikromobilitet fra Volkswagen: STREETMATE & CITYSKATER

På bilutstillingen i Genève 5. – 17. mars viser Volkswagen to innovative konsepter: Den kule og kompakte Cityskater, som er en produksjonsklar «siste etappen helt fram» surfer, og det scooterlignende konseptkjøretøyet Streetmate.

Streetmate og Cityskater
  • Urban mobilitet: Volkswagen presenterer innovative elektriske kjøretøy for urbane miljø.
  • Streetmate: Elektrisk konseptscooter som kan kjøres sittende eller stående.
  • Streetmate veier 65 kg og har en toppfart på 45 km/h. Rekkevidden er opptil 35 km.
  • Cityskater med tre hjul: Urban skater med elektrisk kraft for «den siste etappen helt fram».
  • Cityskater har en toppfart på 20 km/h og en rekkevidde på opptil 15 km.
  • Når den slås sammen, får Cityskater lett plass i bagasjerommet, og du kan ta den med på T-banen.

Helhetlig e-mobilitet

Volkswagen tar de neste skrittene i retning av en helhetlig tilnærming til e-mobilitet. I tillegg til de helelektriske modellene i ID.-familien, er merket også engasjert i temaet mikromobilitet, som framover blir viktig for å utvikle bærekraftig, urban mobilitet.

På bilutstillingen i Genève 5. – 17. mars gir Volkswagen et innblikk i denne nye formen for mobilitet med to innovative konsepter: Den kule og kompakte Cityskater, som er en produksjonsklar «siste etappen helt fram» surfer, og det scooterlignende konseptkjøretøyet Streetmate.

Streetmate har en rekkevidde på opptil 35 km, noe som dekker de flestes behov for den daglige jobbpendlingen. Cityskater har en rekkevidde på opptil 15 km; den passer i et bagasjerom, og kan lett tas med på T-banen.

Volkswagen vil dekke hele spekteret av elektrisk mobilitet, fra luksusklasse konseptbilen ID. VIZZION, via den multivariable og ikoniske ID. BUZZ, den rommelig SUV-en ID. CROZZ og den kompakte I.D – for ikke å glemme Streetmate og Cityskater.

Mobilitetsnettverk

Et sømløst nettverk av ulike typer kjøretøy vil skape nye muligheter for urban mobilitet. Derfor er det interessant å tilføye kompakte, mikromobile produkter som Streetmate og Cityskater. Dette vil være tidsbesparende løsninger.

Besøkende og beboere i storbyer rundt omkring i verden vil snart kunne sette fra seg bilen i parkeringsanlegg, og heller benytte seg av nullutslippsalternativene Streetmate og Cityskater for den urbane forflytningen. Dermed har slike kjøretøykonsept potensial til permanent å endre fremtidige mobilitetsvaner.

Streetmate – en elektrisk scooter for mellomdistanser

Uslåelig i byen: Streetmate er et smart alternativ til bil i storbyen, siden den tilbyr fleksibilitet som ingen andre kjøretøyer på mellomlange avstander. Den elektriske scooteren kan løse trafikale problemer ved ganske enkelt å unngå dem. Parkering går som en lek, siden den kompakte og letthåndterlige Streetmate passer inn i de minste parkeringsluker. Dette reduserer stress og sparer tid.

Streetmate gir en stor miljømessig fordel med null lokale utslipp, samtidig som den er ekstremt stillegående. Det får brukerne til å føle velbehag med å være på veien, og reduserer luftforurensningen for beboerne i byen. Samtidig gir Streetmate et visuelt statement med sitt klare, sykkellignende design, som står tydelig ut fra den mer klumpete fremtoningen til tradisjonelle scootere. Det visuelle inntrykket understrekes ved at den kompakte elektromotoren (2 kW) er integrert i baknavet.

Rask, lett og agil

Streetmate har en toppfart på 45 km/h, og kan kjøres komfortabelt i sittende posisjon. Avhengig av kjøretøysregistering og lokal lovgivning, vil det også kunne leveres med en funksjon som gjør det mulig å folde setet sammen, slik at den elektriske scooteren kan kjøres stående.

Konseptscooteren er lett – bare 65 kg – og har også et veldig lavt tyngdepunkt, siden litiumbatteriet er integrert i gulvkonstruksjonen. Batteriet har en kapasitet på 1,3 kWh. Det kan fullades på to timer og 15 minutter på en ladestasjon som yter 500 watt. Batteriet kan også tas ut, slik at det kan lades hjemme eller på kontoret. Streetmate har en rekkevidde på 35 km på fulladet batteri, noe som er en optimal aksjonsradius i urbane miljø – også i storbyer.

Streetmate skiller seg ut med smart connectivity. Et 5,3-tommers display (oppløsning 1440 x 2560 pixler) midt på styret fungerer som kontrollsenter. Displayet er værbestandig og vanntett, og viser generelle kjøredata som batterilading og gjenværende rekkevidde. Kontrollsenteret kan koples sammen med en smarttelefon, som da også kan gi navigasjonstjenester.

En sammenkoplet smarttelefon kan også kjøre en app som viser informasjon fra Streetmate, for eksempel aktuell posisjon. Appen aktiverer en alarm hvis noen prøver å starte scooteren uten tillatelse. Streetmate krever nemlig at appen bekrefter at brukeren er en autorisert fører, og fungerer derfor som en digital nøkkel.

Cityskater – elektrisk mobilitet for «den siste etappen helt fram»

To framhjul og ett bakhjul: Cityskater er designet for den siste etappen, for eksempel fra parkeringsplassen, bussen eller toget – og helt fram til destinasjonen. Konseptet har tre hjul, med elektrisk motorisert bakhjul.

I motsetning til et konvensjonelt skateboard eller en scooter, har Cityskater et fotbrett med ett hjul for hvert bein. Et kontrollstag gir den nødvendige stabiliteten, med en styreteknikk ikke ulik den du bruker når du står på ski – skateboardet styres intuitivt ved å flytte vekt fra det ene benet til det andre.

Mobilitet ut av bagasjerommet

Cityskater er et mobilitetssupplement for urbane rom, som kan foldes sammen for å passe i nær sagt ethvert bagasjerom. Det kan foldes ut igjen og være klart til bruk på sekunder. Kontrollstaget blir brukt for å starte, akselerere og bremse det doble brettet.

Marsjfarten er omtrent som på en sykkel (20 km/h), noe som er perfekt for å tilbakelegge distanser som er for lange til å gå til fots. En krengningsvinkel på 22 grader gjør kvikk svingkjøring til en lek. Den elektriske motoren yter 350 watt, mens litiumbatteriet har en kapasitet på 200 Wh. Det kan lades opp til 50 % ytelse på mindre enn én time fra en vanlig 230-volt stikkontakt. Rekkevidde ved halv ladning: 7,5 km. Dette økes til rundt 15 km ved fulladet batteri. Så sant det finnes tilgjengelig stikkontakt, kan Cityskater også lades i bagasjerommet på bilen, eller på toget.

Under 15 kg

Cityskater er i skrivende stund i homologeringsfasen. Målet er å få godkjenning for bruk på sykkelstier. Cityskater er 850 mm lang, og har en høyde på 1 170 mm når den er utfoldet. Den kan bære en vekt på 120 kg. Den takler stigninger på opptil 10%. Den blir levert med front- og baklys, horn, og skivebremse bak. Når den foldes sammen, er høyden bare 330 mm – noe som også gjør at den lett kan plasseres mellom kontorpulter.

Tekniske data

Drift