Mikroeventyret: like utenfor dørterskelen

5.4.2016 13:53 | Cappelen Damm AS

Ingen idé er for dum når Marius Nergård Pettersen og Mikkel Soya Bølstad utfordrer det tradisjonelle friluftslivet i sin nye bok Mikroeventyr.

Mikroeventyr, av Marius Nergård Pettersen og Mikkel Soya Bølstad.

Et mikroeventyr er en tur på ett til tre døgn, basert på en konseptuell (og ofte ganske sprø) idé som blir planlagt og gjennomført som en ekspedisjon. Nært. Enkelt. Eventyrlig.

– Vi vokser gjerne opp med en forestilling om at man må dra pokker så langt av gårde for å finne eventyret, og rave rundt med høydesjuke i tynn luft og fryse tærne av seg i isødet, gjerne på andre siden av kloden, sier forfatterne av Mikroeventyr.

– Men vi tror at følelsen av eventyr i stor grad eksisterer i våre egne hoder, og at man kan finne den følelsen nesten rett utenfor sin egen dørterskel, sier de. - Omtrent som da man var barn og opplevde magi ved å dra på padleekspedisjoner på store søledammer, eller bygge hytte i trærne i hagen.

Nergård Pettersen og Soya Bølstad padler elver på luftmadrass, drar på tur mellom to arbeidsdager i dress og med alt de trenger i en stresskoffert. De kjøper utstyr på loppemarked, tar en kanotur under Oslo, følger en kommunegrense slavisk, overnatter i huler, svømmer til fest og lever på det de finner i skogen i to døgn. Og mye mer.

– Mikroeventyret er perfekt for alle som dyrker eventyret, men som likevel ofte føler at de sitter fast i hverdagen, i familieforpliktelser og jobb, sier forfatterne. - Det gjelder å finne de smutthullene som kalenderen gir oss, og finne opplevelsene nært og billig.

Marius Nergård Pettersen (f. 1984) er forfatter og fotograf. Fikk i 2013 Helge Ingstad-prisen. Skriver om natur og friluftsliv, blant annet i A-magasinet. Dette er hans sjette bok.

Mikkel Soya Bølstad (f. 1973) er lektor, forfatter, fotograf og syklist. Nominert til Årets fjellbok med Vill glede - friluftsliv med barn året rundt i 2013.

Mikroeventyr, av Marius Nergård Pettersen og Mikkel Soya Bølstad.
Marius Nergård Pettersen.
Mikkel Soya Bølstad.