Mikael Forselius blir hotelldirektør for Britannia Hotel

Mikael Forselius (42) er ansatt som ny hotelldirektør på Britannia Hotel i Trondheim. Britannia Hotel går nå gjennom en totalrenovering før dørene til det ærverdige hotellet igjen åpnes høsten 2018.

– Mikael sin erfaring med sterke konsepter i kombinasjon med smart hotelldrift mener vi passer bra for Britannia Hotel. Han er en spennende leder med de riktige verdier som kreves når Britannia Hotel skal tas tilbake til fordums storhet, sier Odd Reitan.

–  Jeg er stolt og ydmyk for denne fantastiske muligheten til å få være med på laget som skal oppgradere og reåpne Britannia Hotel. Å få lede Britannia Hotel er for meg en drøm som går i oppfyllelse og dette er en once in a lifetime opportunity. Det er med stor respekt både til eier Odd Reitan og til Britannia sin historie jeg tar fatt i denne store oppgaven, sier Mikael Forselius.

Mikael Forselius er opprinnelig fra Sundsvall, men har bodd og arbeidet i Trøndelag de siste 20 årene. Han er fagutdannet kokk og hadde sin læretid ved fasjonable Grand Hotel i Stockholm. Han har senere tatt lederutdannelse ved Universitetet i Stavanger og General Manager programmet ved Cornell University i New York.

Forselius har de siste ni årene vært administrerende direktør for Røros Hotell Eiendom AS og Røros Hotell AS, som består av driftsstedene Røros Hotell, Vertshuset Røros, Erzscheidergården og Kaffestuggu.

Forselius har vært med på å ta Røros Hotell fra et kjededrevet hotell til en frittstående sterk merkevare med solid driftsresultater innenfor reiseliv. Mikael har vært styremedlem i De Historiske Hotel og Spisesteder i åtte år, hvorav de siste tre årene som styreleder.

Mikael har omfattende lederpraksis fra hotell- og restaurantbransjen, blant annet som kjøkkensjef ved Røros Hotell og i Proviantgruppen, deretter som kjøkkensjef og Food & Beverage Manager ved Rica Nidelven Hotel i over tre år med Bjarte Gjerde som Hotelldirektør. Forselius får nå på nytt Gjerde som sin nærmeste overordnede.

– Med sin lidenskap for ekte, lokal mat og sin sterke formidlingsevne var Mikael en svært viktig suksessfaktor de første årene ved suksessbedriften Rica Nidelven Hotell, sier Gjerde.

Britannias nye hotelldirektør er kjent som en populær foredragsholder innen matkultur og har gitt ut fire kokebøker, i tillegg til at han har deltatt i en rekke TV-programmer med tilknytning til mat, både nasjonalt og internasjonalt.

Han har mottatt flere priser og utmerkelser, blant annet « Årets Unge Hoteliêr 2006 ». i Norge, Ingrid Espelids Matkulturpris i 2016 og er i tillegg utnevnt til Trøndersk Matambassadør.

Mikael Forselius tiltrer som administrerende direktør 1. februar 2017.