DFDS

Michelin-satsning på bøljan blå

Del

Med stjernekokk Søren Westh på laget, sjøsetter DFDS nå sin nye og ambisiøse restaurantsatsning, Sjø. Målet er å heve det kulinariske nivået til Michelin-nivå.

– Hos DFDS skal reisen ikke bare være en transport-etappe, men en del av den gode ferieopplevelsen. I tråd med de internasjonale reisetrendene, ser vi at gode matopplevelser er blitt en stadig viktigere del av ferien eller helgeturen for gjestene våre, og vi er glade for å kunne tilby dem en kulinarisk reise med kortreist, nordisk mat om bord, til den kortreiste destinasjonen og matmetropolen København, sier Nina Edwardsen i DFDS. 

En vill utfordring

Københavnbåten har de siste årene satset knallhardt på mattilbudet om bord, og ambisjonene for det nyutviklede restaurantkonseptet Sjø er intet mindre enn å løfte det kulinariske nivået til Michelin-nivå. Med seg på laget har de fått stjernekokken Søren Westh, blant annet kjent som Sous-Chef på den banebrytende restauranten Noma, som i løpet av hans åtte år der ble kåret til Verdens beste tre ganger, og kronet med to Michelin-stjerner.

– Å bygge opp en restaurant til et så høyt nivå er en enorm oppgave i seg selv, og nå skal vi gjøre det om bord på et skip, med både plassbegrensninger og potensiell sjøgang. Det er jo helt vilt – og en utfordring jeg ikke kunne si nei til, sier stjernekokken om det ambisiøse prosjektet.

Kevin Thyge Helsinghof i DFDS, som er en av prosjektets initiativtakere, istemmer at det er et høyt mål de har satt seg med restaurant Sjø. Men han understreker at de slett ikke anser det for å være uoppnåelig.

– Det handler om å ha de beste folkene i alle ledd – og så handler det om hardt arbeid og, ikke minst, om godt samarbeid. Men hvis et enkelt gatekjøkken kan få Michelin-stjerne, er det virkelig ikke noe som tilsier at Københavnbåten ikke skulle kunne oppnå det, sier han med henvisning til fjorårets utdeling, der et gatekjøkken i Bangkok ble kronet med den prestisjetunge Michelin-stjernen.

Det nye nordiske kjøkken som ledestjerne

Mens Søren Westh går inn i Sjø som kreativ konsulent, er det en annen stjernekokk, Christian Mortensen, som skal ha rollen som kjøkkensjef. Han er kjent fra blant annet The Paul i Tivoli, der han som kjøkkensjef satt i førersetet for å innkassere Michelin-stjernen de beholdt fram til de stengte dørene etter sju år.

– Gjennom mer enn 100 år har DFDS forbundet de skandinaviske landene, med sin seilas mellom Norge og Danmark via den svenske vestkysten. Dette har også vært inspirasjonskilden for Sjø, som er en hyllest til nye nordiske kjøkken, med fokus på bærekraft og spennende kombinasjoner av kortreiste, lokale råvarer i en moderne kontekst, sier Mortensen.

Realityserie til sjøs

Med seg på ferden har Sjø fått et TV-team som skal følge Søren Westh, Christian Mortensen og deres superlag av kokker gjennom opp- og nedturer, utfordringer og seiere. TV-serien Reisen mot stjernen hadde premiere 3. mai, og de seks episodene skal vises på Matkanalen gjennom våren.

– Vi vet at nordmenn er blitt mer opptatt av gode matopplevelser, spesielt kombinert med reise.  Og med den gjengen med spennende karakterer som regjerer på kjøkkenet på Sjø, er dette er en TV-serie som mange vil ha glede av. Vi kan dessuten røpe at norske seere også vil se mer til Sjø på en annen kanal allerede fra høsten av, sier Nina Edwardsen i DFDS.

Sjekk menyen til Sjø her:

https://www.dfdsseaways.no/Documents/Pdf/Menyer/Sjo_menu_nok.pdf

 

Få med deg traileren til serien Reisen mot stjernen her:

https://youtu.be/OBlYDGzJbSs

 

Første episode av serien kan sees i sin helhet her:

https://youtu.be/0oDG_YT1phM

 

/Fakta/

Mat og drikke i høysetet for nordmenn på ferie

Matopplevelser er en viktig del av feriereisen for oss nordmenn. Hele 22 prosent av de spurte sier at formålet med en helgetur er å nyte god mat, drikke og restaurantopplevelser.

De kulinariske opplevelsene er med dette den nest viktigste faktoren for en vellykket helgetur, og kun det å tilbringe tid med venner og familie er viktigere for oss. 

På sommerferie er vi enda mer opptatt av god mat og drikke. Her sier 23 prosent at formålet med sommerferien er å nyte god mat, drikke og restaurantopplevelser.

Til sammenlikning er det bare 11 prosent som synes det er viktig for ferieopplevelsen å besøke severdigheter, museer og utstillinger, mens 6 prosent av oss er opptatt av å også få shoppet litt i sommerferien.

Kilde: Bransjeorganisasjonen Virkes årlige undersøkelse Reisepuls for 2018

For mer informasjon og intervjuforespørsler, kontakt:

Josefine Sofia Svendsen, prosjektleder i Must

E-post: josefine@mu.st, mobil: +45 209 29 629

Bilder

Dokumenter

Om DFDS

DFDS
DFDS
Akershusstranda 31
0150 Oslo

21 62 10 00http://www.dfds.no

Følg saker fra DFDS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra DFDS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra DFDS

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom