Mette Stensholt Schau (54) ny NRK-sjef i Vestfold

Mette Stensholt Schau (54) fra Larvik er tilsatt som distriktsredaktør for NRK Vestfold.

Mette Stensholt Schau er tilsatt som distriktsredaktør for NRK Vestfold. Foto: NRK.

Stillingen er gjenopprettet etter at NRK har besluttet å organisere seg i fem regioner med selvstendige distriktskontorer i Vestfold, Telemark og på Sørlandet. Disse tre redaksjonene utgjør nye region sør. Redaksjonen i Vestfold består av rundt 25 medarbeidere som produserer til radio, tv og nett/mobil.

Synlig lokalt og i riksflatene
- Dette er antagelig den mest spennende jobben i vår del av medieverden og jeg tar fatt med både glede og en dose spenning. For det er en krevende jobb også, i en virkelighet der stadig flere slåss om folks tid og oppmerksomhet. Det er mitt mål at vi sammen skal utvikle nye måter å jobbe på og nye konsepter som gir oss plass på riksdekkende flater. Vestfold, Telemark og Sørlandet må være like synlige i medielandskapet som andre deler av landet. Det være seg på nett, radio, tv og nye plattformer der publikum ønsker å finne våre produkter. I tillegg skal vi fortsatt være tilstede lokalt og sørge for et godt tilbud i vårt område, sier Mette Stensholt Schau.

Erfaren journalist og programleder
For TV-seerne er nok Mette Stensholt Schau mest kjent som programleder for hageserien Grønn glede som hun ledet gjennom hele 14 sesonger på NRK1.

- Jeg er svært glad for å få med Mette inn i lederteamet. Hun er nyskapende og iderik når det gjelder å skape nytt innhold på alle plattformer. Det er midt i blinken når hun også skal ha ansvar for at vi fra denne delen av landet tar mer sendeplass i nasjonale flater. I tillegg har hun et digitalt hode og en klar forståelse av hva publikums medievaner betyr for oss, sier regionredaktør Heidi Pleym.

Mette er høgskolekandidat med administrasjon og ledelse fra høgskolen i Agder. Hun har lang fartstid i NRK som både journalist og programleder.

For ytterligere kommentar:

Mette Stensholt Schau: 41 10 51 45