Mestermøte i Grimstadjolle

For noen uker siden etterlyste Grimstad Seilforening deltagere til norgesmesterskapet i Grimstadjolle. Nå tegner NM-et til å bli et stort og skikkelig mestermøte.
FAVORITTER: August og Kamilla Austefjord ble norgesmestre i Grimstadjolle i 2017 og 2018, og de er favoritter til å gjenta bedriften i år. (FOTO: Grimstad Seilforening)

I begynnelsen av august gikk Mads Sætren, leder av Grimstadjolleklubben, ut i SEILmagasinet og etterlyste deltagere til norgesmesterskapet i Grimstadjolle, som avholdes kommende helg på Groosefjorden i regi av Grimstad Seilforening. Det fins rundt regnet 30 Grimstadjoller i området, men noen uker før NM-et skal skulle avholdes, var kun et fåtall seilere påmeldt.

Nå teller deltagerlisten 22 båter, som er fire mer enn antallet som startet i fjor. Og blant de 22 er det spennende utfordrere til de etablerte seilerne som vanligvis seiler i klassen.

Unge mestre mot de etablerte

Årets NM i Grimstad tegner derfor til å bli et skikkelig mestermøte.

Alle fjorårets NM-medaljører stiller til start med identisk mannskap. I tillegg kommer Lars Ingeberg fra Grimstad, som nylig vant Sira Cup under verdensmesterskapet i 8 mR i England med sin båt «Wanda». Han har fra før 16 NM-medaljer i Grimstadjolle – og ble mester allerede i 1993 da Grimstadjolle-klassens første NM (etter at Norges Seilforbund ble stiftet i 1970) ble avholdt.

Grimstadjolle-klassen har i alle år vært preget av gamle ringrever, men for noen år siden ble de utfordret av unge August Austefjord (22). Han slo dem alle i 2017, og sammen med kona Kamilla gjentok han bedriften i 2018. Det gjør duoen til favoritter i år også – og så må tidligere mestre og veteraner som Georgios Nikoltsis/Vidar Ljungstrøm og Bjarne Kristensen/Bård Sæthre, som vant sølv og bronse i 2018, finne seg i å være utfordrere sammen med Lars Ingeberg, som i NM seiler sammen med Mona Risdal.

Av nevnte seilere kommer alle fra Grimstad, bortsett fra Bård Sæthre som representerer Brevik Seilforening.

Utfordrere utenifra

Disse etablerte Grimstadjolle-seilerne blir imidlertid utfordret av seilere som vanligvis ikke seiler i klassen, og den kanskje fremste utfordreren er Anette Melsom Myhre fra Oslofjorden Seilklubb.

Hun tok nylig sølv i europamesterskapet for kvinner i båtklassen Snipe, og i juli ble hun norgesmester i Killing, en tradisjonsrik kjølbåttype som ikke er helt ulik Grimstadjollen. Hun er også kaptein på Oslofjorden Seilklubbs lag i seilsportsligaen som for øyeblikket leder 1. divisjon. Anette Melsom Myhre seiler sammen med Jørgen Fremstad.

En annen utfordrer er Thomas Frigstad fra Lillesand, som vanligvis seiler som kaptein for Lillesands lag i seilsportsligaen. Han deltar i NM sammen med Gunnar Frigstad.

August Austefjord, Georgios Nikoltsis, Vidar Ljungstrøm og Lars Ingeberg er for øvrig hyppig med på Grimstad Seilforenings lag i seilsportsligaen.

Norgesmestre i Grimstadjolle

De av årets deltagere som tidligere er blitt norgesmestre i Grimstadjolle:

August og Kamilla Austefjord

2018 og 2017

Lars Ingeberg

2006, 2005, 2004, 2002, 2001, 1998, 1996 og 1993

Georgios Nikoltsis

2015, 2014, 2012 og 2011

Vidar Ljungstrøm

2015, 2014, 2012, 2011 og 1999

Bjarne Kristiansen

2016, 2013, 2008 og 2000