NAF

​Mer treffsikre avgifter må til for å nå klimamålene

Del

NAF forventer at regjeringen i årets statsbudsjett bruker avgiftssystemet til å stimulere til at vi får nyere, tryggere og mer miljøvennlige biler på veiene. – I fjor ble det tatt viktige steg i riktig retning, men det er fortsatt mye å gå på før 2015-forliket på bilavgifter blir oppfylt. Nå må vi få det grønne skiftet i bilparken som vi venter på, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Utslipp, ikke motorkraft
I fjor ble engangsavgiften kraftig redusert for biler med mye motorkraft, men lave utslipp. Det er varslet endringer også i år.

-Skal vi nå målene for kutt i klimagasser fra veitrafikken må regjeringen gjøre det enkelt for folk å velge miljøvennlig. Det bør være bilens utslipp og bruk som bestemmer avgiftsnivået, sier Skjøstad.

Gammel bilpark
Norske biler er i snitt over 19 år gamle når de vrakes. Det det betyr at det er mange gamle, trafikkfarlige og forurensende bilene på veiene.

-Det bør i det minste innføres et tilskudd for vraking av de eldste og minst miljøvennlige bilene, slik regjeringen åpner for i bilavgiftsforliket, sier Skjøstad. – NAF ønsker en dobling av vrakpanten fra de blå-blå, slik de rødgrønne gjorde da de satt i regjering.

Veiprising
Økt veibruksavgift på 15 øre for bensin og 35 øre for diesel skal veies opp av redusert årsavgift, økt pendlerfradrag og rundt 10 % lavere bomsatser enkelte steder. Det har blitt fremstilt som lettelser på tilsammen 1 milliard kroner til landets bilister. Men fordelt på 2,6 millioner personbiler i Norge, utgjør det kun 385 kr pr bil.

- Det er bra at Regjeringen senker årsavgiften og bompengesatsene, men økte drivstoffavgifter rammer like fullt distriktene, sier Skjøstad. - Regjeringen må ta veiprising på alvor og utrede mulighetene for et mer helhetlig og treffsikkert system.

-Dette er hverken et grønt skifte eller til gavn for de som ikke har noe alternativ til bilen på sine hverdagsreiser, sier Skjøstad.

Har kuttet reisefradraget før
Rundt 125 000 pendlere har mistet reisefradraget med regjeringens siste tre budsjetter. Nå er det varslet at satsene vil øke, men for den enkelte er det snakk om noen hundrelapper.

-Reisefradraget er viktig for å opprettholde mobilitet i distriktene, og det gir folk tilgang på et større arbeidsmarked. At det nå økes igjen skulle bare mangle. Det betyr mye for de som allerede er presset av høye priser på bolig og transport, sier Skjøstad.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

08505http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatt og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom