Mer enn 200 forskere og 70 NGOer fra hele verden, oppfordrer FN og WHO til å gjøre tiltak for å beskytte mot eksponering for ikke-ioniserende elektromagnetiske felt

Internasjonal appell: forskere og NGOer fra hele verden oppfordrer til beskyttelse mot eksponering fra ikke-ioniserende elektromagnetiske felt.

Appellen har kommet til ved et samarbeid mellom flere av gründerne i International EMF Alliance, www.iemfa.org

IEMFA ble etablert i Norge i 2009, i etterkant av den internasjonale konferansen emf2009.no i Stavanger. Det er generalsekretær i Folkets Strålevern, Sissel Halmøy, som er styreleder.

Her er oppfordringen fra IEMFA: http://www.iemfa.org/appeal/
og nedover finner man link til alle NGOene som har signert appellen.

Det er Janet Newton, President of The EMR Policy Institute i USA, som har koordinert NGO-underskriftene.

Her finner man også link videre til: http://www.emfscientist.org/ med
- opprinnelig pressemelding
- appellen på engelsk
- appellen oversatt til flere språk (bl a norsk):
- en informativ kort video med PhD Martin Blank og
- listen over alle forskerne som har skrevet under.

Det er Elizabeth Kelley, President EMFscientist.org i USA, som har koordinert forsker-underskriftene.

Det er to norske NGOer som har signert, det er:
Folkets Strålevern, www.folkets-stralevern.no, og
Foreningen for eloverfølsomme (FELO): www.felo.no

Det er ingen norske forskere med på listen.

Om Folkets Strålevern

Folkets Strålevern
Fjelkensvingen 10
1395 Hvalstad

Folkets Strålevern er opprettet i erkjennelsen av at det finnes dokumentert, fagfellevurdert og publisert internasjonal forskning om helseskadelige effekter fra elektromagnetisk stråling (slik som i dag benyttes til trådløs kommunikasjon; mobiltelefoni, trådløse nettverk, osv.). Det er et betydelig problem for det norske folk at denne kunnskapen fremdeles ikke reflekteres i norske lover og forskrifter. Mennesker fortjener en etterrettelig, lyttende organisasjon som – uten en skjult agenda – har som formål å beskytte og informere. Ettersom myndighetene per i dag unngår å formidle denne informasjonen til det norske folk, tar Folkets Strålevern ansvar i denne saken slik at du kan ta kunnskapsbaserte, rasjonelle beslutninger i forhold til eksponering og bruk av trådløs teknologi. Folkets Strålevern arbeider aktivt med å påvirke det norske politiske miljø til å erkjenne denne forskningen, slik at lover og forskrifter kan brukes til å beskytte mennesker mot skadelige effekter fra elektromagnetisk stråling.

Følg pressemeldinger fra Folkets Strålevern

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Folkets Strålevern på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Folkets Strålevern