MENY med tidenes utvalgskampanje

MENY belønner nå kundene med 10 prosent rabatt på 5000 produkter de i stor grad er alene om å tilby. Med dette går MENY helt motsatt vei av det som har vært fokuset i norsk dagligvare den siste tiden. Ferske tall fra Norstat viser at nordmenn vil ha stort utvalg og at mange nå frykter at det blir mindre å velge mellom.

- Det er et stort paradoks at Norge, med kokker i ypperste verdensklasse, spennende lokalmat og stadig flere matelskede hobbykokker, er i ferd med å bli et land dominert av matbutikker med begrenset utvalg, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

Vil ha utvalg
Til tross for at MENY har vokst med 50 butikker de siste fem årene, er andelen lavprisbutikker i Norge økende. Ved utgangen av 2016 utgjør butikker med begrenset utvalgt over 80 prosent av markedet.

- I MENY tror vi på et mer spennende utvalg og at forbrukerne skal kunne velge mellom en rekke produkter og leverandører. De siste årene har vi vært alene om å virkelig satse på å tilby et bredt utvalg. Ved å sette ned prisene på 5000 varer ønsker vi at kundene skal oppdage nye produkter, prøve nye retter eller glede seg over en til nå ukjent leverandør, sier Kjuus.

Han mener det er uheldig dersom bransjen kommer i en situasjon hvor all konkurranse dreier seg om prisen på en fåtall produkter. Alt fokuset blir da på å tilby bestselgerne til laveste pris og det blir vanskelig for norske matinnovatører å lykkes.

- Vi brenner for norsk matkultur og nå skal vi vise det norske folk at MENY tenker annerledes, sier Kjuus.

Skal bugne av lokalmat
Nye tall fra Norstat viser at fire av ti nordmenn tror vareutvalget i matbutikkene vil minke fremover, og frykter at dette vil gjøre det vanskeligere for lokalmatprodusentene. Samt at det vil redusere muligheten for gode matopplevelser. I den samme undersøkelsen svarer 9 av 10 at vareutvalget er viktig eller svært viktig når de skal velge matbutikk.

- Vi har i dag avtaler med 450 ulike lokalmatleverandører. Mange av disse har kunnet vokse og utvikle seg fordi de har fått tilgang til et stort marked gjennom MENY. Vi har for eksempel lenge hatt et godt samarbeid med Tingvoll-ost. Når deres fantastiske blåmuggost «Kraftkar» ble kåret til verdens beste ost, viser det hva som er mulig. Forutsetningen for å dyrke frem flere slike er at de får plass i butikkhyllene, sier Kjuus.

Mener kundene fortjener å kunne velge.

- Mange kunder er bekymret for utviklingen. Derfor går MENY motsatt vei. Om andre kutter i utvalget, skal vi øke. Om de kaster ut sterke regionale merkevarer, skal vi gi disse produktene nasjonal distribusjon. Om de har et fåtall lokalmatprodukter, skal våre hyller bugne av lokalmat fra produsenter av alle størrelse og fra hele landet, sier Kjuus.

Kundene er også opptatt av pris

- Vi sjekker og justerer prisene hver eneste dag fordi vi vet dette er viktig for våre kunder. Vi har alltid gode tilbud og varer som er like billige som hos konkurrentene. Forskjellen er at vi ikke tror at det å ha en leverandør av jordbærsyltetøy er veien å gå for å lykkes, sier Kjuus.

Tidenes utvalgskampanje
MENY har fire ganger så stort utvalg som en gjennomsnittlig lavprisbutikk inkludert 2500 lokalmatprodukter og ferskvaredisker i samtlige butikker. I tillegg til ordinære kampanjer, får kundene de neste ukene 10 prosent rabatt på 5000 varer, som alle vil være tydelig merket i butikkene. Målet er å vise det unike med supermarkedskonseptet og forskjellen til lavprisbutikkene.

Fakta om MENY:

• Antall butikker: 198
  • Etablert netthandel: Oslo, Akershus, Tønsberg, Larvik, Sandefjord og Skien.
  • Omsetning i 2016: 18,4 mrd
  • Markedsandel 2016: 10,9 %