MENY med tidenes utvalgskampanje
- Det er et stort paradoks at Norge, med kokker i ypperste verdensklasse, spennende lokalmat og stadig flere matelskede hobbykokker, er i ferd med å bli et land dominert av matbutikker med begrenset utvalg, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.
Vil ha utvalg
Til tross for at MENY har vokst med 50 butikker de siste fem årene, er andelen lavprisbutikker i Norge økende. Ved utgangen av 2016 utgjør butikker med begrenset utvalgt over 80 prosent av markedet.
- I MENY tror vi på et mer spennende utvalg og at forbrukerne skal kunne velge mellom en rekke produkter og leverandører. De siste årene har vi vært alene om å virkelig satse på å tilby et bredt utvalg. Ved å sette ned prisene på 5000 varer ønsker vi at kundene skal oppdage nye produkter, prøve nye retter eller glede seg over en til nå ukjent leverandør, sier Kjuus.
Han mener det er uheldig dersom bransjen kommer i en situasjon hvor all konkurranse dreier seg om prisen på en fåtall produkter. Alt fokuset blir da på å tilby bestselgerne til laveste pris og det blir vanskelig for norske matinnovatører å lykkes.
- Vi brenner for norsk matkultur og nå skal vi vise det norske folk at MENY tenker annerledes, sier Kjuus.
Skal bugne av lokalmat
Nye tall fra Norstat viser at fire av ti nordmenn tror vareutvalget i matbutikkene vil minke fremover, og frykter at dette vil gjøre det vanskeligere for lokalmatprodusentene. Samt at det vil redusere muligheten for gode matopplevelser. I den samme undersøkelsen svarer 9 av 10 at vareutvalget er viktig eller svært viktig når de skal velge matbutikk.
- Vi har i dag avtaler med 450 ulike lokalmatleverandører. Mange av disse har kunnet vokse og utvikle seg fordi de har fått tilgang til et stort marked gjennom MENY. Vi har for eksempel lenge hatt et godt samarbeid med Tingvoll-ost. Når deres fantastiske blåmuggost «Kraftkar» ble kåret til verdens beste ost, viser det hva som er mulig. Forutsetningen for å dyrke frem flere slike er at de får plass i butikkhyllene, sier Kjuus.
Mener kundene fortjener å kunne velge.
- Mange kunder er bekymret for utviklingen. Derfor går MENY motsatt vei. Om andre kutter i utvalget, skal vi øke. Om de kaster ut sterke regionale merkevarer, skal vi gi disse produktene nasjonal distribusjon. Om de har et fåtall lokalmatprodukter, skal våre hyller bugne av lokalmat fra produsenter av alle størrelse og fra hele landet, sier Kjuus.
Kundene er også opptatt av pris
- Vi sjekker og justerer prisene hver eneste dag fordi vi vet dette er viktig for våre kunder. Vi har alltid gode tilbud og varer som er like billige som hos konkurrentene. Forskjellen er at vi ikke tror at det å ha en leverandør av jordbærsyltetøy er veien å gå for å lykkes, sier Kjuus.
Tidenes utvalgskampanje
MENY har fire ganger så stort utvalg som en gjennomsnittlig lavprisbutikk inkludert 2500 lokalmatprodukter og ferskvaredisker i samtlige butikker. I tillegg til ordinære kampanjer, får kundene de neste ukene 10 prosent rabatt på 5000 varer, som alle vil være tydelig merket i butikkene. Målet er å vise det unike med supermarkedskonseptet og forskjellen til lavprisbutikkene.
Fakta om MENY:
- Antall butikker: 198
- Etablert netthandel: Oslo, Akershus, Tønsberg, Larvik, Sandefjord og Skien.
- Omsetning i 2016: 18,4 mrd
- Markedsandel 2016: 10,9 %
- Antall kunder ukentlig: 1,6 mill
- Slagord: Spiser du bedre, lever du bedre
- For mer informasjon om MENY: www.meny.no
Kontakter
Jørgen LarsenMarkedsdirektør
(Foto: Kilian Munch)
Vegard KjuusAdministrerende direktør MENY
(Foto: Birgitte Sjøberg)
Trine ErichsenPressekontakt
Tel:+47 982 34 899trine.erichsen@meny.noBilder
Om MENY
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 188 butikker og en omsetning på 22 milliarder kroner i 2021. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. Vi er overbeviste om at mat er viktig for folks livskvalitet. MENY har stort utvalg, mye ferskvare og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Nær 10 000 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
Nær halvering av matsvinnet21.3.2024 15:29:41 CET | Pressemelding
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
Barnegrøt med 100% norske, naturlige råvarer10.11.2023 12:57:41 CET | Pressemelding
For første gang får vi en 100 prosent norsk barnegrøtserie inn i dagligvarehylla. – Jeg er opptatt av at vi skal spise norsk mat, og at det ungene får i seg er trygt og kortreist, sa landbruks- og matminister Geir Pollestad da han lanserte barnegrøten på gården til Den sorte havre i Våler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom