MENY har kuttet ut engangsplast

I kampen mot plastforsøpling, har MENY kuttet ut engangsartikler i plast på produkter som lett havner i naturen, som typiske piknik-produkter. Skal du nyte mat i det fri, har MENY nedbrytbare alternativer. Nå varsler også miljøvernministeren et kommende forbud.

Trebestikk og pappbegre.

Selv om mesteparten av plasten fra norsk dagligvare ender i husholdningen og vi i Norge har gode ordninger for resirkulering, havner fortsatt for mye i naturen, noe som får katastrofale følger for dyr og planteliv, både på land og i vann.

- Vi ønsker ikke å bidra til at plast flyter rundt på stranda og i parken. Vi tar vår del av ansvaret og fjerner engangsartikler i plast på typiske piknik-produkter, og erstatter med bedre alternativer, sier Erik Halstensen, miljøansvarlig i MENY.

Sugerør og bestikk
Pakninger med sugerør og bestikk i plast er erstattet med henholdsvis papp og nedbrytbart tre, noe som betyr en årlig plastreduksjon på 11 tonn. Samtidig er plastfilmen på papptallerkener erstattet med vannbasert lakk. I ferskvaredisken og salatbaren til MENY er det nå trebestikk og pappbegre som gjelder, med noen unntak på enkelte retter i delikatessen, som fortsatt krever plastboks.

- Samtidig som vi fjerner plastforsøplings-værstinger, må vi fortsette å oppmuntre kundene til å ta med seg søpla si, samt gi dem informasjon om hvordan de skal kaste avfallet slik at vi oppnår høyest mulig grad av gjenvinning, sier Halstensen.

Plastkutt på typiske piknik-produkter:

• Tilbyr ikke engangsartikler i plast som sugerør, bestikk og tallerkener, kun nedbrytbare alternativer
  • Har erstattet plastbegrene i salatbaren med papp og innført pappbeger i ferskvaren
  • Tilbyr trebestikk i salatbaren og ferskvaredisken
  • Erstattet plastbegre på jordbær, bringebær og moreller med papp
  • Har erstattet sesongposen til frukt og grønt i plast med papir
  • Tilbyr gjenbruksposer til frukt og grønt
  • Tilbyr papirhandlepose og gjenbrukspose, i tillegg til plastbærepose.

PS. MENY-butikkene bruker opp sitt restlager av bestikk o.l. i plast.

Trebestikk og pappbegre.