Menn vil ha med kona på grillfest

Menn vil ha med kona på grillfest, mens kvinner vil invitere mamma. Det kommer frem i en rykende fersk grillundersøkelse gjort av REMA 1000.

I juni 2017 har byrået In-sight gjennomført en uhøytidelig grillundersøkelse på vegne av REMA 1000. Over 1000 personer har svart på undersøkelsen der de måtte ta stilling til en rekke ulike spørsmål om deres grillvaner. Her er noe av det som kom frem.

Menn vil grille med kona og kvinner med mamma

Undersøkelsen viser at mamma er den mest foretrukne gjesten når kvinner skal invitere til grillfest, tett etterfulgt av venner og familie. Hos mennene er det kona som står øverst på gjestelista. Kongen og Obama står og høyt oppe på lista hos begge kjønn.

Undersøkelsen slår fast at det fortsatt er menn som griller mest, det viser seg og at de er svært selvsikre når det kommer til egne grillferdigheter. Hele to av tre menn mener de er gode til å grille. Ingen av mennene som har besvart ser på seg selv som dårlige grillere.

- Jeg tror gode grillferdigheter gir litt status, i tillegg er grilling en fantastisk måte å slappe av på. Dette er en hobby som gir stor uttelling, sier grillkongen Craig Withson om resultatet av undersøkelsen.

Grønnsaker på vei opp

Vi ser og at grønnsaker i større grad har gjort sin inntreden på norske griller. Seks av ti sier de ofte griller grønnsaker og nesten åtte av ti oppgir at de griller mer grønnsaker nå enn for fem år siden. Det er maiskolben som er nordmenns favoritt, med løk og potet hakk i hel.

Grillpølse er nordmenns favoritt

I følge undersøkelsen er barnas store grillfavoritt den tradisjonsrike pølsa, med hamburgeren på en god nummer to. Grillpølser havner og oftest på grillen hos de voksne, men svinekoteletten puster pølsa i nakken. Grillkongen Craig er ikke overrasket.

-  Uansett hvor mye grønnsaker og sjømat vi griller, så elsker folk pølser. Jeg kjenner heller ikke en eneste kokk som ikke liker pølser. Jeg har både laget og smakt kulinariske mirakler i pølseform, sier Craig.

Været er ingen hindring

Ikke overraskende viser det seg at nordmenn er eksepsjonelt glad i grill. Rundt halvparten av oss griller uansett vær og over halvparten griller oftere nå enn de gjorde for fem år siden. Nesten to av ti oppgir at de disponerer tre eller flere griller. En håndfull personer informerer om at de eier mer enn fem griller.

- Det er veldig bra at stadig flere har mer enn en grill, det gir større muligheter når man skal lage mat til slekt og venner. Det er ingenting som heter for mange griller eller for stor grill, avslutter Craig.