Medlemmer fra Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget besøkte øvelse Cold Response

Variert program Den 8.mars besøkte tre medlemmer fra Utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget øvelse Cold Response i Nord- Trøndelag. De ble gitt et variert program med besøk både i det amerikanske forhåndslageret på Frigård, hos Forsvarets Spesialstyrker og hos Brigade Nord i felt. Det var Regina Alexandrova (H), Eline Agdestein (H) og Liv Signe Navarsete (Sp) som besøkte øvelsen.

Etter et besøk og en orientering i det amerikanske forhåndslageret på Frigård dro komiteens medlemmer videre til Brigade Nord med helikopter fra Værnes. Hos Brigade Nord ble komitteens medlemmer gitt en orientering om øvelsen i felt av sjefen for brigadens panserbataljon, oberstløytnant Pål Bergland.

– Situasjonen rundt oss gjør en øvelse som dette stadig mer relevant, sier Liv Signe Navarsete (Sp). Under besøket skal hun og de andre komitemedlemmene diskutere Forsvarets langtidsplan og det norske samarbeidet med de allierte under øvelsen.

– Det er viktig å trene sammen på tvers av nasjoner, og denne øvelsen gir soldatene den muligheten, forteller Navarsete.

Cold Response er Forsvarets største vinterøvelse med over 15 000 deltakere fra 14 forskjellige land.

Verdifult og lærerikt

Alle tre komitémedlemmene synes det er verdifullt og lærerikt å være i felt under øvelsen.

– Vi kommer nært på personellet og lærer mer om hvordan allierte styrker samarbeider og integreres. Den innsikten er vi som politikere helt avhengig av, sier Eline Agdestein (H) og legger til at det er flott at Forsvaret har blitt så godt tatt i mot i Trøndelag,

I forkant av besøket hos Panserbataljonen har Utenriks- og forsvarskomiteen sett på forhåndslagringen av amerikanske stridsvogner i fjellene. Under dagens besøk fikk stortingspolitikerne også en omvisning av de nye kampvognene, CV-90.

– Det er spennende å se det nye materiellet. Dette er store investeringer som vi har prioritert i Stortinget, sier Regina Alexandrova (H).

Alexandrova er det tredje av komitemedlemmet som tok turen til øvelsen.

– Vi vil høre den usminkete versjonen, og den får vi her, sier Alexandrova.

Etter endt besøk hos Brigade Nord gikk veien videre til et besøk hos Forsvarets Spesialstyrker.

15,000 soldiers from 14 nations are coming to Central Norway to further improve their ability to deal with challenging winter conditions.

Regina Alexandrova på besök i Brigade Nord.