Medietilsynet varsler sanksjoner mot tre lokalradioer
– Medietilsynets foreløpige vurdering er at Asker og Bærum Lokalradio bryter inntektsbegrensningen på 135 000 kroner i året, mens Hallo Ski og Radio Hurum både bryter denne begrensningen og har videresendt innhold fra Radio Metro i strid med vilkårene i konsesjonen, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Lokalradioene i storbyene skal ikke drive kommersielt
Ved innføringen av digitalradio (DAB) vedtok Stortinget at de største kommersielle lokalradioene i storbyene måtte slukke sine FM-sendinger. Avgjørelsen ble tatt for å unngå at de lokale kommersielle FM-kanalene i storbyene kom i direkte konkurranse med radiokanalene på DAB, og dermed kunne forsinke lytternes overgang til digital lytting. De eneste aktørene som kan sende på FM i storbyområdene etter at riksdekkende radio ble digitalisert er ikke-kommersielle lokalradioer, også kalt nisjeradioer.
Lokalradioene som fortsatt kan sende på FM i storbyene kan årlig tjene inntil 135 000 kroner, eller maksimalt 40 prosent av virksomhetens samlede inntekter, i reklame- og sponseinntekter. Et annet vilkår er at det ikke er lov med sam- eller videresending av innhold fra andre radiokanaler.
Får uttale seg før avgjørelsen tas
Medietilsynet fører tilsyn med lokalradiostasjonene som sender på FM-nettet i storbyene for å påse at disse nisjekanalene ikke drives kommersielt.
– Dersom det viser seg at de tre lokalradioene har brutt konsesjonsvilkårene, kan de bli ilagt gebyr og/eller miste konsesjonen, sier Hanne Sekkelsten.
Størrelsen på et eventuelt gebyr blir fastsatt ut fra en skjønnsmessig vurdering, der det blant annet legges vekt på overtredelsens art og grovhet, hva kringkasteren har tjent på regelbruddet og kringkasterens dekningsgrad.
Konsesjonen kan bli inndratt ved gjentatte eller grove overtredelser av lovverket.
De tre lokalradioene får mulighet til å uttale seg før Medietilsynet gjør sin endelige vurdering.
Les her for mer informasjon om hvilke radioer som sender digitalt og over FM-nettet
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom