Medietilsynet skal utvikle etiske retningslinjer mot kroppspress i sosiale medier
– Medietilsynet er glad for at regjeringen tar utfordringen med uheldig kroppspress i sosiale medier på alvor. Dette oppdraget passer godt sammen vårt arbeid med kritisk medieforståelse og barn og unges medievaner, sier direktør Mari Velsand.
Medietilsynet vil be om innspill fra aktører og bransjen i arbeidet med skissen til etiske retningslinjer, som skal leveres til barne- og likestillingsministeren i løpet av høsten.
Tar grep for å redusere kroppspress
Bakgrunnen for initiativet er en økning i visse former for psykiske lidelser blant barn og unge. Forskere mener at endringer i barn og unges forhold til kropp og utseende og ulike former for press i barns hverdag er blant årsakene.
– Jeg er glad for at Medietilsynet har takket ja til å utvikle en skisse til etiske retningslinjer som kan bidra til å motvirke det kropps- og utseendepresset barn og unge blir utsatt for i sosiale medier. Nå har vi kommet et steg videre i arbeidet med å styrke barn og unges trygghet og selvtillit, sier Linda Hofstad Helleland.
Barne- og likestillingsministeren og folkehelseminister Åse Michaelsen inviterte påvirkere, bransjenettverk, ungdom, forskere og politikere til et rundebordsmøte 5. juni. Der ble etiske retningslinjer og andre tiltak for å redusere uheldig kroppspress gjennom markedsføring og produktplassering i sosiale medier etterlyst.
– Ser frem til å bruke vår kompetanse
Medietilsynet og Forbrukertilsynet vil nå sette i gang med arbeidet som skal leveres til barne- og likestillingsministeren i løpet av høsten.
– Tall fra Barn og medier-undersøkelsen 2018 viser at totalt 89 prosent av barn og unge i alderen 9–18 år bruker sosiale medier. Kroppspress barn og unge opplever via sosiale medier er en utfordring vi må ta på alvor, og vi ser frem til å bidra med vår kompetanse om hvordan barn og unge lever sine digitale liv, sier Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom