Medietilsynet om dataspillavhengighet som sykdom: – Vi må ikke stigmatisere barn og unge
– At dataspillavhengighet nå skal regnes som en egen psykisk lidelse, kan være en nyttig avklaring både for berørte, behandlere og pårørende, fordi det kan gjøre det enklere å få hjelp. Samtidig er det viktig å være klar over at ut fra de kriteriene WHO har satt, kommer det til å være en ganske høy terskel for å få en slik diagnose, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
– Definisjonen dataspillavhengighet bør forbeholdes personer som er utredet og har fått diagnosen, for å unngå unødig stigmatisering av barn og unge som bruker tid på dataspill, uten at det kan regnes som et avhengighetsproblem, sier Velsand.
Barn og medier-undersøkelsen 2018, som er utført av Medietilsynet, viser at 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene i alderen 9-18 år spiller spill, for eksempel på PC, Playstation, mobil og nettbrett. Blant 15-årige gutter spiller 44 prosent to timer eller mer om om dagen, og blant jentene er det 10-åringene som bruker mest tid; 11 prosent spiller to timer eller mer daglig.
Ny handlingsplan mot spillproblemer
I samarbeid med Lotteritilsynet og andre relevante aktører er Medietilsynet i gang med å utarbeide en ny handlingsplan mot spilleproblemer. Planforslaget skal legges frem i løpet av høsten, på oppdrag av Kulturdepartementet. Målet med planen er å formidle kunnskap om både positive og negative sider med dataspill, og utvikle preventive tiltak der det blir vurdert som nødvendig.
– Medietilsynet vil fortsette vårt arbeid med dataspill som en viktig og givende aktivitet for mange, samtidig som vi ønsker å bidra til å forebygge risiko- og problemspilling gjennom handlingsplanen mot spilleproblemer, sier Velsand.
Flere dataspilltiltak er i gang
Kampanjen «Snakk om spill» ble satt i gang i februar, og er et samarbeid mellom Medietilsynet og Lotteritilsynet. Kampanjen fokuserer på hvor viktig det er å snakke om spill i familien, og å lage rammer og avtaler for gode opplevelser både for barn og voksne. På senhøsten arrangerer Medietilsynet Dataspillkonferansen for fjerde gang, der blant andre fagfolk og spillere deler erfaringer og kunnskap til nytte både for både skole, helsevesen og andre voksne som jobber med barn. Dataspillkonferansen har også som mål å gi nye innspill til den offentlige debatten om dataspill.
Les rapporter, fakta om dataspill og spillproblemer på Medietilsynets sider
Nøkkelord
Kontakter
Rita Astridsdotter BrudalenSeniorrådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:69 30 12 63 / 915 31 802raba@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom