Medietilsynet mener kritisk medieforståelse må inn i nye læreplaner
I Medietilsynets innspill til læreplanene i norsk og samfunnsfag for grunnskolen (1. - 10. trinn) understrekes betydningen av kritisk medieforståelse.
– For at elevene skal få god forståelse for demokrati og medborgerskap, mener vi det er svært viktig at de blir godt kjent med medias rolle i et velfungerende demokrati. Elevene må også utvikle sin digitale dømmekraft og kritiske medieforståelse for å kunne orientere seg i dagens dynamiske mediebilde og lære hva slags type informasjon og hvilke kilder man kan stole på, sier Velsand.
Mener gode læreplaner er nøkkelen
Velsand understreker at grunnleggende verdier som demokrati og ytringsfrihet ikke er noe som bør tas for gitt.
– Som mediebrukere har vi tilgang på enorme mengder informasjon fra alle slags kilder. Det gir store muligheter, men også utfordringer. Medielandskapet blir mer uoversiktlig og fragmentert, og det krever mer av oss som mediebrukere. Da må læreplaner og lærernes kompetanse oppdateres på viktige felt som eksempelvis kildekritikk, sier Velsand.
Medietilsynet skal bidra til å oppfylle statens mediepolitiske mål, som blant annet innebærer å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom å bidra til å styrke mediemangfoldet og den kritiske medieforståelsen i befolkningen.
Som et tiltak i dette arbeidet, lanserte Medietilsynet tidligere i høst sammen med Faktisk.no og Utdanningsdirektoratet et undervisningsopplegg for ungdomsskolen som skal styrke elevenes kritiske medieforståelse.
Medietilsynets viktigste innspill til nye læreplaner
• Majoriteten av arbeidet med kildekritikk og kritisk medieforståelse skjer i faget norsk. Disse fagområdene ligger tett opp til digital dømmekraft, som samfunnsfaget har hovedansvar for. Læreplangruppene for disse to fagene må derfor jobbe sammen slik at planene utfyller hverandre på en god og helhetlig måte
• Kritisk medieforståelse og medienes rolle bør få en mer sentral plass i læreplanen som en del av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Kritisk medieforståelse er viktig for et velfungerende demokrati, og er nødvendig for å kunne orientere seg og ta informerte valg om medieinnholdet som konsumeres, lages og deles. Bruk av kilder og kildekritikk er en viktig del av dette, men flere temaer, som produktplassering og kommersielt versus redaksjonelt innhold, er relevante og bør inkluderes
• Læreplanene bør presisere hva som ligger i begrepene «tekst» og «ulike typer kilder». Det er viktig å ikke begrense læreplanen til kun å gjelde skriftlige framstillinger, men inkludere også andre uttrykksformer – særlig medietekster – som for eksempel videoblogger, nyhetsmeldinger eller debatter på radio og TV, samt kommersielle budskap i form av plakater og filmer
• Digital dømmekraft er for snevert definert, og det er svært få krav til progresjon i læreplanskissen for samfunnsfag. Planene inneholder ingen perspektiver som viser at digital dømmekraft også handler om sosial og emosjonell digital kompetanse (nettvett)
Ifølge Utdanningsdirektoratet kom det inn totalt 7000 innspill til læreplanene, hvorav 1159 er kommentarer til norskplanen og 970 til planen for samfunnsfag. Alle innspillene er tilgjengelig på direktoratets nettsider under det enkelte fag.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom