Medietilsynet kartlegger nordmenns kritiske medieforståelse
– Det er derfor viktig for oss å få økt innsikt i hvordan det står til med folks kunnskap og ferdigheter på dette området, sier Velsand.
Blant temaer som berøres i undersøkelsen er bevissthet om kildekritikk og kommersiell innflytelse, kunnskap om medieregulering og tillit til mediene.
Spørsmål og oppgaver
– Det som gjør denne undersøkelsen ekstra spennende er at respondentene både får spørsmål, påstander de skal ta stilling til og oppgaver som skal løses, sier Velsand. De som svarer på undersøkelsen blir for eksempel spurt om de forstår ulike deler av et søkeresultat fra Google og om de kan skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold i VG.
– Det er viktig at vi som mediebrukere forstår hvordan ulike typer medier fungerer, kritisk kan bedømme innholdet vi eksponeres for, evner å skille sanne påstander fra falske og kan se forskjell på kommersielt og redaksjonelt innhold. Å ha kunnskap om hvordan medievirkeligheten fungerer er sentralt for å kunne orientere seg og delta i den offentlige samtalen, sier Velsand.
Det er første gang en slik undersøkelse gjøres i Norge. Undersøkelsen blir gjort blant et representativt utvalg i alderen 16-100 år.
– Medietilsynet jobber for å bidra til aktive og bevisste mediebrukere gjennom å formidle innsikt, gi råd og utvikle tiltak, som for eksempel undervisningsopplegg om kildekritikk. Økt kunnskap og innsikt om hvor utfordringene ligger gjør det enklere for oss å målrette arbeidet for å øke den kritiske medieforståelsen i befolkningen, sier Velsand.
Ekstern referansegruppe
I arbeidet med undersøkelsen har Medietilsynet fått innspill fra en ekstern referansegruppe med representanter fra ulike fagmiljøer. Medlemmer i gruppen har vært Eddie Pedersen fra Kompetanse Norge, Bente Håvimb fra MBL, Bente Sollid Storehaug fra Digital hverdag, Daniel Schofield og Vegard Frantzen fra NTNU og Gro Mette Moen fra Forbrukerrådet.
Undersøkelsen er utviklet i tett samarbeid med Salve Jortveit og Knut Arne Futsæter fra Kantar og forskerne Jan Fredrik Hovden, Brita Ytre-Arne og Hallvard Moe ved institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine MeekDirektør kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:+47 918 85 405kristine.meek@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom