Medietilsynet har fordelt 20 millioner kroner til lokalkringkasting
Til sammen mottok Medietilsynet 340 søknader fra 106 aktører, som totalt søkte om nesten 51 millioner kroner. 19,8 millioner kroner er fordelt i denne tildelingsrunden.
– Det vitner om stor interesse for støtteordningen, sier Velsand.
Støtter nyskapende prosjekter
Omkring halvparten av støttemidlene er øremerket prosjekter som skal bidra til å digitalisere landets lokalradioer. I tillegg er søknader om tilskudd til lokale programproduksjoner som stimulerer til bruk av norsk musikk prioritert.
Flere mottok støtte til nyskapende prosjekter, som for eksempel programproduksjonene «Til ROBEK og tilbake» og «Da Røros ble samisk» fra Rørosnytt. ROBEK står for «register om betinget godkjenning og kontroll», og dokumentaren handler om Røros’ vei ut av et økonomiske uføre. Andre eksempler på nyskapende prosjekter er utviklingsprosjektet til TV-Vest, som handler om å øke tilstedeværelsen på digitale plattformer, og Nea Radios prosjekt, som handler om å utvikle en ny DAB-kanal som skal spille gammel og lite tilgjengelig trøndersk og norsk musikk.
Støttemottakerne for lokale lyd- og bildemedier 2019
Medietilsynet har fordelt støtten etter innstilling fra fagutvalget for lokale lyd- og bildemedier.
Her finner du mer informasjon om støtteordningen til lokale lyd- og bildemedier
Nøkkelord
Kontakter
Jon StjernstedtSeniorrådgiver juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:95125176js@medietilsynet.noNina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Dokumenter
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom