Medietilsynet deler ut ti millioner kroner til innovasjon i medier
Målet med innovasjonsstøtten er å styrke mediemangfoldet og den opplyste offentlige samtalen gjennom å stimulere til redaksjonell, innholdsrettet innovasjon og utvikling i nyhets- og aktualitetsmedier. Ordningen forvaltes av Medietilsynet, og i år er det avsatt ti millioner kroner til innovasjonsstøtte.
Mest til lokalt innhold
Medietilsynet mottok 36 søknader, og det ble totalt søkt om 15 millioner kroner.
– Nesten halvparten av mediene som får støtte denne gangen er små, lokale nyhets- og aktualitetsmedier, og totalt 98 prosent av midlene går til disse mediene eller til utvikling av lokalt innhold, sier Velsand.
Landslaget for lokalaviser og Norsk Lokalradioforbund får i denne tildelingsrunden de største enkeltsummene, med henholdsvis 1,1 millioner og cirka 850.000 kroner.
– Dette er prosjekter som skal komme mange lokale medier til gode, gjennom bistand til digitalisering og kompetanseløft, sier Velsand.
Film, droner og lydavis
Mange av mediene som får støtte, har som mål å fornye den lokale journalistikken. Et eksempel er lokalavisen Dølen, som ønsker å skape engasjement og rekruttere nye lesere ved å lage filmproduksjoner som kommer tett på ungdommer. Et annet eksempel er lokalavisen Vestavind Bygdeblad for Sveio, som vil presentere temaer som leserne er opptatt av gjennom bilder tatt av droner.
Andre aviser ønsker å presentere journalistikk på nye plattformer. Dag og Tid får støtte til å lage en lydavis der utvalgte artikler fra papir- og nettavisen skal leses inn av journalistene. Adresseavisen får støtte til å fornye arenaen for debatt og diskusjon.
Disse prosjektene får innovasjonsstøtte i mai 2019:
Søker |
Prosjektbeskrivelse |
Sum (i kroner) |
Vestavind Bygdeblad for Sveio |
Dronejournalistikk |
65 270 |
Østhavet |
Etablere ny nettavis og digitalisere det gamle arkivet med tekst og bilder |
85 000 |
Dølen |
Skape engasjement og nye lesere med levende bilder rettet mot unge lesere |
179 750 |
Bjørgu (Oppegård avis) |
Ny portalløsning skal dekke den nye, sammenslåtte kommunen etter at Oppegård og Ski kommune slås sammen |
220 000 |
Folkebladet |
Løfte kulturjournalistikken ved å bruke nye journalistiske virkemidler, som lyd og opplevelsesjournalistikk |
387 500 |
Finnmark Dagblad |
Gjøre arkivbilder digitalt søkbare |
500 000 |
Skjåk Mediautvikling |
Utvikle og gjøre det mer «hipt» å bruke dialekt gjennom en dialekttjeneste |
748 000 |
Polaris Media Midt-Norge |
Åtte lokalaviser får hjelp til å bli mer lest av et rullerende digitaliseringsteam |
805 875 |
Namdalsavisa |
Løfte fram lokalt innhold alle kan forholde seg til gjennom personalisering og kunstig intelligens |
430 000 |
Mediehuset iTromsø |
Digitalisering og tilgjengeliggjøring av fotoarkivet |
486 000 |
Adresseavisen |
Lage nye debattarenaer, både fysiske og digitale |
650 000 |
Norpublica |
Database over folkevalgte, tilbys lokale medier |
21 600 |
Norpublica |
Datagravingsprosjekt, tilbys lokale medier |
240 500 |
Dag og Tid |
Utvikle lydavis, der abonnentene kan høre utvalgte saker fra avisa via én app |
171 600 |
Norsk Lokalradioforbund |
Etablere digitalt ressursfellesskap for lokalradioer for å lette den digitale overgangen |
855 000 |
Landslaget for Lokalaviser |
Digitalt kompetanseløft for lokalavisene |
1 100 000 |
MVL Media (Gjøvik og Toten) |
Utvikle to lokale gratisaviser til digitale abonnementsaviser |
773 000 |
Bladet Vesterålen |
Utvikle nettavisen med video- og streamingløsninger |
500 000 |
Hedmarksradioene |
Oppdatere dagens produksjonssystem for å frigjøre tid til å lage mer radio |
229 367 |
Lokalavisen Trysil-Engerdal |
Fullautomatisering av papiravisproduksjonen |
225 500 |
TV Haugaland |
Digitalisere TV-tilbud for lokal breddeidrett |
180 000 |
Radio Rjukan |
Lage innhold til turistradio for podcast og smarthøyttaler |
160 000 |
Futh (Fitjarposten) |
Utvikle den lokale gratisavisen til en nettavis med brukerbetaling |
149 000 |
Agderposten |
Utvikle nytt produksjonssystem for en gruppe lokalaviser |
837 000 |
Totalt |
9 999 962 |
Fakta om innovasjons- og utviklingsstøtten
- Fagutvalget for innovasjons- og utviklingsstøtte har vurdert søknadene og innstilt. Medietilsynet har besluttet hvilke prosjekter som får tilskudd.
- I denne tildelingsrunden går 98 prosent av potten går til små, lokale medier eller til innovasjon av lokalt innhold, mens 2 prosent går til annen journalistisk innovasjon
- Gjennomsnittlig sum som er innvilget til et prosjekt er 434 780 kroner, høyeste sum er 1 100 000 kroner og laveste sum er 60 000 kroner
- Tilskuddsordningen trådte i kraft 1. juli 2018, og forvaltes av Medietilsynet. Det er satt av ti millioner kroner i 2019, og pengene fordeles i én tildelingsrunde
- For å kunne søke støtte må mediet ha som hovedformål å drive journalistisk produksjon og formidling av nyheter, aktualitetsstoff og samfunnsdebatt til allmennheten fra ulike samfunnsområder. Mediet må ha en ansvarlig redaktør i tråd med Redaktørplakaten
- Det kan gis tilskudd til prosjekter som utvikler redaksjonelt innhold eller som utvikler eller implementerer nye løsninger for produksjon, publisering, spredning eller konsum av redaksjonelt innhold. Flere medier kan gå sammen om å søke om midler til fellesprosjekter
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom