Medier i Troms skriver flest artikler om Arbeiderpartiet

Den siste måneden før kommune- og fylkestingsvalget er det Arbeiderpartiet som har generert flest medieoppslag i Troms. Omtalen av Ap er også den som skaper mest engasjement i sosiale medier. Det viser en analyse utført av overvåkning- og analyseselskapet Retriever.

Omtalen av Ap i lokal- og regionmediene i Troms har ført til mer enn tre ganger så mange reaksjoner, likes, kommentarer og delinger som neste parti på listen.

-Vi har målt hvor mye engasjement artikler publisert i lokal- og regionmedier har skapt den siste måneden før valget. I Troms er det omtalen av Arbeiderpartiet som har engasjert desidert mest, mer enn hva vi ser på landsbasis. Dette bekrefter at Ap står svært sentralt i den politiske debatten blant folk, og ikke bare i de redaktørstyrte mediene, sier analysesjef i Retriever Guro Lindebjerg.

Medier i Troms skriver mest om Ap og Høyre
Medier med nedslagsfelt i Troms har publisert 1300 artikler knyttet til Ap og 1200 artikler knyttet til Høyre den siste måneden. De to partiene står for nesten 40 prosent av partiomtalen.

- I valgkamp betyr medieomtalen spesielt mye for partiene. Hvilke saker som får oppmerksomhet og hvor mye oppmerksomhet de får kan være avgjørende for oppslutningen. I Troms ser vi at særlig Arbeiderpartiet og Høyre har en sterk tilstedeværelse i de lokale og regionale mediene. Minst omtale får Rødt og MDG, uttaler Lindebjerg.

Parti

Engasjement i sosial medier

Arbeiderpartiet (AP)

Høyre (H)