Med blikket rettet mot OL i 2020

I august kjemper én norsk utøver i taekwondo under OL i Rio, som eneste kvalifiserte. Hennes lagkamerater ligger likevel ikke på latsiden, men har satt seg nye mål om OL-deltakelse i Tokyo i 2020. Denne uken er tre mannlige landslagsutøvere på hardtrening i Manchester
Ordemann i sparring med Cook.

Mens OL-klare Tina Røe Skaar er hjemme i Oslo og trener med sine kvinnelige lagkamerater på det norske taekwondolandslaget, er den mannlige delen av laget på plass i Manchester hvor en simulering av OL foregår. Richard Ordemann, som forrige uke trente med verdens beste taekwondoutøver, har denne uken fått besøk av sine vanlige treningspartnere, Mohammed Elhatri og John Asp. De tre landslagsutøverne som til daglig trener i Oslo, er altså samlet i Storbritannia for å få motstand på internasjonalt nivå.

Simulerer OL

Storbritannias taekwondolandslag er anerkjent for sitt høye sportslige nivå og sitt profesjonelle støtteapparat. De har flere av verdens beste utøvere i sitt team. Fire britiske utøvere reiser til Rio for å delta i OL, blant dem en gullmedaljør og en bronsemedaljør fra OL i London 2012. Fredag 22.juli ble det avholdt et simulert OL i Manchester. Lys, lyd, utstyr og annet etterlignes OL-situasjonen så godt som mulig. Ordemann, Elhatri og Asp deltok på simuleringen, på tross av at ingen av de tre er kvalifisert til årets leker. Ifølge sportskoordinator fra Norges Kampsportforbund, Helle Borgen, har det likevel stort læringsutbytte for nordmennene å delta

- OL er en spesiell konkurransesetting, som våre utøvere ikke ellers erfarer. For de norske utøverne ligger det mye læring i et simulert OL, både med tanke på settingen, men også med tanke på motstanderne, som er blant verdens beste i taekwondo, forklarer Borgen, som også legger til at nordmennene allerede har blikket rettet mot neste OL, i 2020.

Deler av det norske taekwondolandslaget, som selv har en britisk trener, David Cook, skal frem til slutten av juli trene med Storbritannias lag, i treningslokaler de disponerer i Manchester.

Kan møte brite i sin andre kamp

OL-klare Tina Røe Skaar trener for tiden i Oslo sammen med sine kvinnelige kollegaer. Pre-campen før Rio skal være i Portugal, dit Skaar reiser i starten av august. Hun konkurrerer i vektklassen +67 kg, og det har i lenge vært klart hvem hennes motstandere vil bli i Brasil. Motstanderen i Skaars eventuelle andre kamp er britiske Bianca Walkden, som følger det britiske lagets opplegg frem mot lekene. Skaar på sin side har varmet opp med treningssamling i Steigen i Nordland sammen med kinesiske utøvere som har utfordret henne på konkurrentenes sterkeste sider.

De andre kvalifiserte britene er Jade Jones (gullmedaljevinner fra London 2012) i klassen -57 kg, Lutelo Muhammad (bronse fra OL 2012) og Mahama Cho i klassen +80 kg.

Ordemann i sparring med Cook.
Det norske landslaget på trening med det britiske laget.