McDonald’s lanserer papirsugerør i hele landet Tilsvarer kutt av over 20 millioner plastsugerør årlig .

Etter en suksessfull pilot i høst, lanserer McDonald’s papirsugerør i alle sine restauranter i Norge. Selskapet har nå byttet ut plastsugerør med 100 prosent nedbrytbare sugerør i alle de 72 restaurantene. På årlig basis utgjør dette over 20 millioner plastsugerør som nå erstattes av miljøvennlige sugerør i papir.

McDonald’s har 72 restauranter, over 3 000 ansatte i Norge og serverer mer enn 35 millioner gjester hvert år. Etter en omfattende test av papirsugerør i høst, er selskapet klare for å innføre de nedbrytbare sugerørene i alle sine restauranter.

– Vi er veldig fornøyde med resultatene fra testen i høst og glade for å kunne introdusere papirsugerør til alle kundene våre, sier Pia M. Mellbye, daglig leder for McDonald’s i Norge.

En del av en global bærekraftstrategi

McDonald’s har en global ambisjon om at vi innen 2025 kun skal bruke bærekraftig emballasje og har allerede kuttet plastlokkene på McFlurry-isen. I disse dager testes også serveringsbrett av resirkulert plast i flere restauranter. Gjennom å fjerne plastsugerør og plastlokkene på McFlurry, reduserer McDonald’s Norge plastforbruket med 20 prosent.

– Som verdens største restaurantkjede har vi et ansvar og en mulighet for å ta grep om en av vår tids største utfordringer. Byttet vi nå gjør fra plast- til papirsugerør er et steg på veien for å være en del av løsningen om å drive mer bærekraftig, sier Mellbye.

Test av papirsugerør

McDonald’s tester nøye alle nye alternativer for bærekraftig emballasje og fullførte i høst en pilot av papirsugerørene i fire restauranter. Kunder fikk også mulighet til å gi tilbakemelding på hva de syntes om sugerørene.

– Vi er opptatt av at våre produkter skal ha høy standard, og det inkluderer også emballasjen vi bruker. I forkant av avgjørelsen om å lansere nye sugerør i alle restauranter har vi forsikret oss om at produksjonen av sugerørene er bærekraftig, samt at de holder høyeste kvalitet. Det var også viktig for oss å inkludere kundene våre i prosessen, slik at vi sammen kunne finne en løsning som ikke går på bekostning av verken kvalitet eller smak, sier Mellbye.

Selskapets globale målsetninger for å forbedre emballasjeløsninger og redusere avfall innen 2025:

• Innen 2025 skal 100 prosent av emballasjen til McDonald’s komme fra fornybare, resirkulerte eller sertifiserte kilder.
  • Innen 2025 er målet å resirkulere emballasjen i alle McDonald’s-restauranter. McDonald’s er klar over at infrastruktur, reguleringer og atferd varierer fra land til land og by til by, men restaurantkjeden ønsker å understreke at de vil være en del av løsningen og bidra til forandring.

Kristina Johansen

McDonald's er en av Norges største restaurantkjeder, med 72 restauranter, og en årlig omsetning på over 1,9 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 3 100 medarbeidere, og ble i 2018 kåret blant én av Norges beste arbeidsplasser. Vi mottok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel; over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.