Matprisene synker igjen

Matprisene sank med 0,4% fra februar til mars i år, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare

Det er ikke uvanlig at matprisene går ned på denne tiden av året. Likevel var det grunn til å forvente en svak prisøkning nå, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Matprisene har over lang tid vist en synkende tendens, forklarer hun.

– Mot slutten av 2016 sank matprisene hele fem måneder på rad. Gjennom hele året var prisveksten for mat og alkoholfrie drikkevarer langt lavere enn konsumprisindeksen generelt. Det hadde derfor ikke vært overraskende om vi nå hadde sett en korreksjon i form av økte priser. I tillegg er det sen påske i år, og priskrigen på påskevarer har ikke slått ut på mars-tallene.

At vi da likevel får synkende matpriser, er nok en gang et tegn på at overgangen til tre, mer jevnstore dagligvarekjeder gir sterk konkurranse. Dette kommer forbrukernes lommebok til gode, avslutter Størksen.

Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare