Matprisene stiger fortsatt mindre enn prisene for øvrig

Tall fra SSB viser at prisen på matvarer og alkoholfrie drikkevarer økte med 2,7% i juli 2017. Samtidig viser SSBs tall at matprisene har økt mindre enn konsumprisindeksen ellers gjennom de siste tolv månedene.

Direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen

– Det er helt normalt at matprisene øker noe i juli. Prisene følger gjenkjennbare svingninger gjennom året, sier Ingvill Størksen, direktør for dagligvare i Virke.

– Juli er en måned hvor leverandørene normalt justerer sine priser. Det påvirker prisen ut til kunden, forteller Størksen.

Et typisk mønster er at prisene går ned rundt jul, påske og skolestart, og justeres opp i månedene etter.

Øker mindre enn konsumprisindeksen over tid

Ser man på endringen de siste tolv månedene, fra juli 2016 til juli 2017, har matprisene hatt en beskjeden økning, med kun 0,7 %. Til sammenligning har konsumprisindeksen ellers økt langt mer, med 1,5 %.

– Den tilspissede kampen om markedsandeler holder matprisene nede, avslutter Størksen.

Direktør for Virke Dagligvare, Ingvill Størksen