Matentusiast i Bergen kjemper om å bli folkets juryrepresentant

26.8.2016 12:00 | Matmerk

Av 538 søkere er Liv Taraldsen en av de fem finalistene som kjemper om plassen i Spesialitet-merkets fagjury. Vinneren skal teste Norges beste lokalmat- og drikke, og vurdere hvilke produkter som kvalifiserer seg som en Spesialitet, sammen med med noen av landets fremste matfolk.

Jakter på folkets representant
Taraldsen (36) skal konkurrere om å bli folkets representant i Spesialitet-merkets fagjury, hvor sanser, evner og kunnskap må tas i bruk for å vurdere Norges beste lokalmat- og drikke. Finalen går av stabelen på Norges største matfestival, Matstreif i Oslo. Sammen med fire andre finalister blir Taraldsen testet i lukt, smak og matkunnskap.

– Det var både overraskende og veldig gøy når jeg fikk vite at jeg er en av de fem finalistene. Jeg gleder meg til finalen, sier Taraldsen.

En ordentlig matentusiast
Livet til Taraldsen har dreid seg om mat siden hun var 16 år gammel. Da jobbet hun som servitør, kokk og bartender i Arendal. Senere flyttet hun til Oslo hvor hun blant annet var daglig leder for restauranten, Fru Hagen. I dag bor Taraldsen i Bergen hvor hun studerer grunnskoleutdanning og har valgt mat og helse som hovedfag. – Lokal og bærekraftig mat interesserer meg stort, og gjennom alle disse årene har jeg tilegnet meg en del kunnskap om mat, sier Taraldsen.

–  Gjennom studiet mitt har jeg lest mye om matmerking og jeg er opptatt av å fremme lokale råvarer. Å sitte i fagjuryen virker utrolig spennende, så nå skal jeg forberede meg godt til finalen. Det inkluderer en prat med foreleseren min, som har jobbet med smak på Ås, sier Taraldsen.

– Finalistene er gode kandidater til å representere folket i fagjuryen. Vi er imponerte over søknaden deres og gleder oss til konkurransen braker løs på Matstreif om to uker, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Mange matinteresserte
Over 15.000 personer testet sine matkunnskaper gjennom Gourmeteret. Bare de med høyest poengsum fikk mulighet til å søke om å bli folkets matrepresentant. I løpet av to uker er godt over 500 søknader sendt inn. Konkurransen var hard og vitner om at matkunnskapen virkelig er på vei opp hos folket.

Fagjuryen består av:
Lars Sponheim, fylkesmann i Hordaland, bonde og tidligere landbruksminister
Harald Osa, prosjektleder i Bama, tidligere kokk på kokkelandslaget
Halvor Heuch, destillatør og Fagdirektør Brennevin i Arcus
Nils H. Geitle, adm. dir. i de Historiske Hotell og Spisesteder
Aud Kvalvik, rådgiver mat og landbruk i Innovasjon Norge
Britt Kåsin, tidligere informasjonssjef ved Opplysningskontoret for frukt og grønt
Oda Christensen, matfaglig ansvarlig i Matprat og kokk
Terje Martinussen, adm. dir. i Norges Sjømatråd
Nina Sundqvist, adm. dir. i Matmerk.

For mer informasjon, kontakt:
Nina Sundqvist, adm. dir i Matmerk, tlf: 917 85 620
Liv Taraldsen, tlf: 465 08 039

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL).