Matentusiast fra Tromsø kjemper om å bli folkets juryrepresentant

Av 538 søkere er tromsøværingen, Hanne Sofie Roaldsen, en av de fem finalistene som kjemper om én plass i Spesialitet-merkets fagjury. Vinneren skal teste Norges beste lokalmat- og drikke, og vurdere hvilke produkter som kvalifiserer seg som en Spesialitet, sammen med med noen av landets fremste matfolk.

Jakter på folkets representant
Roaldsen (47) konkurrerer om å bli folkets representant i Spesialitet-merkets fagjury, hvor sanser, evner og kunnskap må tas i bruk for å vurdere Norges beste lokalmat- og drikke. Finalen går av stabelen på Norges største matfestival, Matstreif i Oslo. Sammen med fire andre finalister blir Roaldsen testet i lukt, smak og matkunnskap.

– Det er overraskende, men også fantastisk gøy å være en av fem finalister. Lokale råvarer og norskprodusert mat er noe jeg brenner for. Jeg er stolt av å komme fra Nord-Norge som er en av de frodigste fylkene i Norge, her har vi tilgang på masse gode lokale råvarer. Det er kanskje ikke så rart jeg har en stor lidenskap for mat, sier Roaldsen.

En ordentlig matentusiast
Tromsøkvinnen jobber som ungdomskoordinator i Troms fylkeskommune, men på fritiden vies det mye oppmerksomhet til mat. Med to ungdommer hjemme, synes Roaldsen det er viktig å synliggjøre gode, norske produkter og mindre ferdigmat. – Både små og store bør ha et forhold til at råvarer faktisk må produseres. Det er viktig at vi blir mer bevisst og kan synliggjøre det arbeidet som ligger bak råvaren vi forbrukere kjøper i butikken. Jeg ønsker å bevisstgjøre nordmenn til å velge råvarer med god kvalitet og kaste mindre mat, sier Roaldsen.

– Det blir dessverre alt for dårlig tid til å forberede meg til finalen. Håper jeg får tid til å kontakte lokale leverandører, samt gå i butikkene og gjøre litt research, ler Roaldsen.

– Finalistene er gode kandidater til å representere folket i fagjuryen. Vi er imponerte over søknaden deres og gleder oss til konkurransen braker løs på Matstreif om to uker, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Mange matinteresserte
Over 15.000 personer testet sine matkunnskaper gjennom Gourmeteret. Bare de med høyest poengsum fikk mulighet til å søke om å bli folkets matrepresentant. I løpet av to uker er godt over 500 søknader sendt inn. Konkurransen var hard og vitner om at matkunnskapen virkelig er på vei opp hos folket.

Fagjuryen består av:
Lars Sponheim, fylkesmann i Hordaland, bonde og tidligere landbruksminister
Harald Osa, prosjektleder i Bama, tidligere kokk på kokkelandslaget
Halvor Heuch, destillatør og Fagdirektør Brennevin i Arcus
Nils H. Geitle, adm. dir. i de Historiske Hotell og Spisesteder
Aud Kvalvik, rådgiver mat og landbruk i Innovasjon Norge
Britt Kåsin, tidligere informasjonssjef ved Opplysningskontoret for frukt og grønt
Oda Christensen, matfaglig ansvarlig i Matprat og kokk
Terje Martinussen, adm. dir. i Norges Sjømatråd
Nina Sundqvist, adm. dir. i Matmerk.

For mer informasjon, kontakt:
Nina Sundqvist, adm. dir i Matmerk, tlf: 917 85 620
Hanne Sofie Roaldsen, tlf: 901 93 931

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL).