Matentusiast fra Bærum kjemper om å bli folkets juryrepresentant

Av 538 søkere er bærumsmannen, Leiv Landmark, en av de fem finalistene som kjemper om plassen i Spesialitet-merkets fagjury. Vinneren skal teste Norges beste lokalmat- og drikke og vurdere hvilke produkter som kvalifiserer seg som en Spesialitet, sammen med med noen av landets fremste matfolk.

Jakter på folkets representant
Landmark (44) konkurrerer om å bli folkets representant i Spesialitet-merkets fagjury, hvor sanser, evner og kunnskap må tas i bruk for å vurdere Norges beste lokalmat- og drikke. Finalen går av stabelen på Norges største matfestival, Matstreif i Oslo. Sammen med fire andre finalister blir Landmark testet i lukt, smak og matkunnskap.

– Det er kjempeartig og spennende å være en av de fem finalistene. Mat og drikke er det beste jeg vet, og synes smak, tradisjoner, opprinnelse, og kultur veldig interessant, sier Landmark.

En ordentlig matentusiast
Landmark har jobbet 15 år i matbransjen og har en stor interesse for mat. Da han deltok i konkurransen og fikk den høyeste poengsummen, var det ingen tvil om at søknaden skulle sendes inn. – Dersom jeg vinner konkurransen, vil fagjuryen få en kandidat som kan representere folket, og gjenkjenne mat av høy kvalitet, sier Landmark.

– Finalistene er gode kandidater til å representere folket i fagjuryen. Vi er imponerte over søknaden deres og gleder oss til konkurransen braker løs på Matstreif om to uker, sier adm. dir Nina Sundqvist i Matmerk.

Mange matinteresserte
Over 15.000 personer testet sine matkunnskaper gjennom Gourmeteret. Bare de med høyest poengsum fikk mulighet til å søke om å bli folkets matrepresentant. I løpet av to uker er godt over 500 søknader sendt inn. Konkurransen var hard og vitner om at matkunnskapen virkelig er på vei opp hos folket.

Fagjuryen består av:
Lars Sponheim, fylkesmann i Hordaland, bonde og tidligere landbruksminister
Harald Osa, prosjektleder i Bama, tidligere kokk på kokkelandslaget
Halvor Heuch, destillatør og Fagdirektør Brennevin i Arcus
Nils H. Geitle, adm. dir. i de Historiske Hotell og Spisesteder
Aud Kvalvik, rådgiver mat og landbruk i Innovasjon Norge
Britt Kåsin, tidligere informasjonssjef ved Opplysningskontoret for frukt og grønt
Oda Christensen, matfaglig ansvarlig i Matprat og kokk
Terje Martinussen, adm. dir. i Norges Sjømatråd
Nina Sundqvist, adm. dir. i Matmerk.

For mer informasjon, kontakt:
Nina Sundqvist, adm. dir i Matmerk, tlf: 917 85 620
Leiv Landmark, tlf: 924 08 781

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL).