Matelskere søkes

- Vi er imponert over hvor matinteressert det norske folk er, sier adm. dir i Matmerk Nina Sundqvist. - Derfor åpner vi for første gang opp for at et medlem fra folket skal få være med å velge ut hvilke mat- og drikkevarer som får Spesialitet-merket for unik smak.

- I sommer har vi testet folks matinteresse med en uhøytidelig test på Facebook og vi er overveldet over engasjementet. Godt over 6000 har latt seg teste, smiler Sundqvist. – Dessuten har 40% av disse fått toppskår, og kan med rette kalle seg «Helt chef».

Uhildet fagjury

- Det norske folk blir stadig mer matbevisste og -interesserte. Derfor synes vi det er på sin plass at også folket får en representant i Spesialitets fagjury, som til nå har bestått av kokker og andre matfaglige. Folket må også få si sin mening. Det er jo tross alt de som skal handle det i butikken, mener Sundqvist.

Fagjuryen velger ut hvilke produkter som blir godkjent for å bruke Spesialitet-merket, og gjennom dette garanterer at produktet er en unik smaksopplevelse. – Fagjuryen er uhildet, sier Sundqvist. – De er uavhengige og har ingen egeninteresse når de velger hvilke produkter de slipper gjennom nåløyet. Det er kun mat og drikke i det øvre sjiktet av sin kategori, basert på spesielle, norske råvarer eller laget etter særegne oppskrifter som kan bli godkjent som Spesialitet, forteller hun.

Gjev oppgave

For å bli vurdert til en plass i fagjuryen må man først utføre en kunnskapstest på http://gourmeteret.spesialitet.no/. Deltakere med godt resultat blir så oppfordret til å sende inn et motivasjonsbrev der de må forklare hvorfor de ønsker en plass i juryen. Fem finalister skal så kjempe mot hverandre under finalen som avholdes på matfestivalen Matstreif 2. september. - Vinneren får være med og teste noe av Norges beste lokalmat, sammen med noen av Norges fremste matfolk, sier Sundqvist. - Reise og opphold på fagjuryens fire årlige møter er selvfølgelig dekket. Fantastiske smaksopplevelser får de på kjøpet!

Fagjuryen består av:

Lars Sponheim, fylkesmann i Hordaland, bonde og tidligere landbruksminister

Harald Osa, prosjektleder i Bama, tidligere kokk på kokkelandslaget.

Halvor Heuch, destillatør og Fagdirektør Brennevin i Arcus.

Nils H. Geitle, adm. dir. i de Historiske Hotell og Spisesteder.

Aud Kvalvik, rådgiver mat og landbruk i Innovasjon Norge.

Kathrine Kleveland, leder i nei til EU, bonde og tidligere leder Norges Bygdekvinnelag.

Britt Kåsin, tidligere informasjonssjef ved Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Oda Christensen, matfaglig ansvarlig i Matprat og kokk.

Terje Martinussen, adm. dir. i Norges Sjømatråd.

Nina Sundqvist, adm. dir. i Matmerk.