Mat- og serveringsmarkedet 2017

Omsetningen i hele det norske matmarkedet under ett var i 2016 på nesten 280 milliarder kroner, opp 4,2 prosent fra 2015.

Selv om det er dagligvaremarkedet som utgjør den største delen av matmarkedet, er det slett ikke her vi ser de høyeste veksttallene. Nettbutikker er i sterkest vekst med 40 prosent omsetningsøkning fra foregående år.

Videre har serveringssteder, faghandelsbutikker og spesialforretninger for mat og drikke økt sin omsetning med 6 prosent og tax-free butikkene økt med 5 prosent. Kiosk og bensinstasjoner samt grensehandelen er de eneste matkanalene som har hatt en nedgang i omsetningen fra 2015 til 2016, begge med rundt 2 prosent.

Arild Andhøy,
Andhøy AS