Mastercard

Mastercard gjør Apple Pay tilgjengelig for sine brukere i Norge

Apple Pay er nå tilgjengelig for brukere av Mastercard utstedt av Nordea. Apple Pay revolusjonerer mobile betalinger med en enkel, rask og trygg måte å betale på. Mastercard har samarbeidet tett med Nordea og Apple for å gjøre det mulig å bruke Apple Pay på en sikker måte.

Hver dag bruker flere av oss digitale enheter for å utføre betalinger. Med dagens lansering av Apple Pay i samarbeid med Nordea, styrker vi vår satsing på å tilby Mastercards brukere pålitelig og enkel mobilbetaling i alle kanaler, sier Inge Kjønnøy, leder for Mastercard i Norge.

Det høye antallet korttransaksjoner og den høye mobilbruken i Norden gjør at digitale løsninger er en viktig del av Nordeas strategi.

- Vi gleder oss veldig over at vi nå kan tilby Apple Pay til våre kunder, i tett samarbeid med Mastercard. Erfaringer fra andre land vi har lansert i, er at kundene blir overrasket over hvor enkelt det faktisk er, sier Snorre Storset, administrerende direktør i Nordea Norge.

Sikkerhet og privatliv er kjerneverdier for Apple. Når du bruker Mastercard med Apple Pay, lagres ikke kortnummeret verken på enheten eller på Apples servere. Takket være Mastercard Digital Enablement Service (MDES) får man isteden et unikt enhetsnummer, som krypteres og lagres i «Secure Element» på enheten. Transaksjoner autoriseres med en unik engangskode. MDES bruker de mest avanserte betalingsteknologiene – EMV, tokenisering og kryptografi–til å sikre kortholders informasjon.

I dag kan man betale kontaktløst med Mastercard på mer enn ni millioner steder i 114 land over hele verden. Apple Pay er lett å sette opp, og brukere vil fortsette å motta alle de fordelene som Mastercard-transaksjoner medfører. I butikker fungerer Apple Pay med iPhone SE, iPhone 6 og nyere, samt Apple Watch.

Netthandel i apper og andre nettsider som aksepterer Apple Pay gjøres enkelt med Touch ID, eller ved å dobbeltklikke på sideknappen og se på din iPhone X for å autorisere med Face ID. Man behøver ikke manuelt fylle ut lange kortnumre eller fylle inn leveringsadresse gjentatte ganger med Apple Pay. Når du betaler for varer og tjenester på farten i apper eller Safari, fungerer Apple Pay med iPhone 6 og nyere, iPhone SE, iPad Pro, iPad (5. generasjon), iPad Air 2, og iPad mini 3 og nyere. Du kan også bruke Apple Pay i Safari på Mac lansert etter 2012 som kjører macOS Sierra. Betaling bekreftes med Touch ID på iPhone 6 og nyere eller Apple Watch, eller med Touch ID på den nye MacBook Pro.

For mer informasjon om hvordan bruke Apple Pay med Mastercard, besøk:

For mer informasjon om Apple Pay, besøk:

www.apple.com/apple-pay

Mastercard
Regus Posthuset Biskop Gunnerus' gate 14A

Om Mastercard (NYSE: MA)  www.mastercard.com

Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsbransjen. Vårt oppdrag er å forbinde og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt, ved å gjøre transaksjoner trygge, enkle, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke sikre data og nettverk, samarbeid og lidenskap, hjelper våre innovasjoner og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og bedrifter med å nå sitt fulle potensial. Med koblinger på tvers av mer enn 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som låser opp uvurderlige muligheter for alle.

Følg pressemeldinger fra Mastercard

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mastercard