Maskinlæring vil revolusjonere offentlig sektor

Norsk konferanse for IKT i offentlig sektor, NOKIOS, arrangeres denne uken for 11. gang. Konferansen åpnet i Trondheim onsdag morgen med over 700 deltakere og blant annet Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner som innledende taler. Tema for årets konferanse er «Det digitale kappløpet». Computas er med som samarbeidspartner.

Eva Helen Kjeldal, overingeniør i Computas, viser og forteller engasjert hvordan en maskinlært robot fungerer.

- NOKIOS har blitt en viktig konferanse for Computas, og derfor deltar vi som samarbeidspartner for fjerde gang, sier Kim Petersen, Direktør helse, justis og offentlige tjenester i Computas. - Vi har kraftig vekst av oppdrag i privat sektor, men offentlig sektor er fremdeles sentralt i Computas' virksomhet. Han viser til prosjekter hos blant annet UDI, NAV, Politiet og Domstoladministrasjonen.

Maskinlæring og kunstig intelligens på agendaen

Eva Helen Kjeldal, overingeniør og avdelingsleder i Computas, har sittet i NOKIOS programråd i planleggingen av årets konferanse. - Vi ser hvor krevende det er for våre kunder i offentlig sektor å både skulle løse store, løpende IT-utfordringer og samtidig tenke innovativt og fremtidsrettet. NOKIOS er en veldig god arena som vier plass til fremtidsfokus og innovasjon.

Hun forteller videre at Computas har fokus på maskinlæring og kunstig intelligens på årets konferanse. Anders Elton fra Computas skal holde et seminar om relevansen av maskinlæring for offentlig sektor. - Vi har også med oss vår nyeste ansatte, en robot som vi kaller Robotas. Den plukker ønsket godteri på forespørsel fra publikum ved hjelp av Google-APIer som tale til tekst og bildegjenkjenning, forteller Kjeldal engasjert.

Sanner ønsker mer testing

I sin innledningstale etterlyste Kommunal- og moderniseringsminister enda større innovasjonsvilje i offentlig sektor. – Innovasjon i offentlig sektor handler om å prøve og å teste, sa han fra scenen.

Også Torri Pedersen, tidligere redaktør i VG, holdt ett innledende foredrag på NOKIOS. Han snakket om den eksponentielle digitale utviklingen vi nå ser. – Utviklingen går stadig raskere. Dette er den mest langsomme dagen i resten av deres liv, sa han til tilhørerne i salen.

Kim Petersen i Computas understreker at kunstig intelligens og maskinlæring er nettopp slike områder der det nå må startes med innovasjonsprosjekter. - Maskinlæring vil revolusjonere offentlig sektor, påstår Petersen. - Det handler om å effektivisere, om å automatisere flere prosesser slik at menneskelige ressurser kan benyttes der de kan tilføre økt kvalitet i tjenestene. Men utviklingen går ekstremt fort og pågår kontinuerlig, så man må være villig til å prøve seg frem.

- Er det stor etterspørsel etter godteriplukkende roboter i offentlig sektor?

- Nei, i hvert fall ikke blant våre kunder, ler Petersen. Men teknologien som ligger bak handlingene til roboten gir mange spennende muligheter for offentlig sektor, avslutter han.

Computas er et løsningshus basert i Norge. Vi har jobbet med samfunnsnyttige prosjekter i Norge i over 30 år og levert en rekke spennende IT-løsninger innen både offentlig og privat sektor. Vi jobber med alt fra apper som redder liv til saksbehandlingsløsninger som vinner priser. Vi har bygget opp en unik kompetanse innen utvikling av gode og prisvinnende fagsystemer, arbeidsprosess- og samhandlingsløsninger.