FOX Norge

Marvels X-Men får egen tv-serie på FOX

8.6.2016 15:00 | FOX Norge

Marvel-serien "Legion" får global premiere på tv-kanalen FOX tidlig 2017 (oppdatert: torsdag 9. februar 2017 klokka 21.55). Serieskaper Noah Hawley (Fargo) står bak det som blir den første tv-serien om karakterene fra X-Men.

Dan Stevens i hovedrollen som David Haller. Foto: FOX

FOX Networks Group bekrefter å ha rettighetene til den åtte episoder lange FX-produserte Marvel-serien Legion. Tv-serien vil ha premiere på FOX-kanaler i mer enn 125 land utenfor USA tidlig 2017.

Legion er det nyeste prosjektet til Noah Hawley og John Cameron, to av regissørene bak den Emmy- og Golden Globe-vinnende serien Fargo.

"Fans av X-Men vil bli overrasket over den kreative ekspertisen og ambisjonen som Noah Hawley og hans ekstraordinære cast har gitt Legion", forteller Eric Schrier, programsjef i FX Networks og FX Productions.

Om serien

Legion er den første tv-serien som finner sted i universet til Marvels X-Men. Historien handler om David Haller som siden tenårene har hatt diagnosen schizofreni, og som i flere år har vært inn og ut av psykiatriske institusjoner. Etter et merkelig møte med en annen pasient blir han konfrontert med muligheten for at stemmene han hører og synene han ser kan være ekte.

- Marvel har gjort stor suksess med X-Men og vi håper alle fans der ute blir med oss når Legion endelig kommer på skjerm, sier Vibeke Lia, Head of Programming i FOX Networks Group Norge

Kjente navn bak og foran kameraet

Dan Stevens (Downton Abbey) har hovedrollen i serien, som også har hentet inn Rachel Keller (Fargo), Jean Smart (Fargo), Aubrey Plaza (Parks and Recreation), Jeremie Harris (A Walk Among the Tombstones), Amber Midthunder (Hell or High Water), Katie Aselton (The League) og Bill Irwin (Interstellar).

Serien blir regissert av Noah Hawley (Fargo) sammen med Lauren Shuler Donner (X-Men: Days of Future Past, Deadpool), Bryan Singer (X-Men: Apocalypse, Superman Returns), Simon Kinberg (X-Men: Days of Future Past, The Martian), Jeph Loeb (Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D., Marvel’s Daredevil, Marvel’s Jessica Jones), Jim Chory (Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D., Marvel’s Daredevil, Marvel’s Jessica Jones) og John Cameron (Fargo, The Big Lebowski).

Produsent og Marvels tv-sjef, Jeph Loeb, gleder seg til å lansere Legion for et globalt publikum.

- I våre historiefortellinger er det viktig å skape karakterer og et univers som folk kan kjenne seg igjen i, og vi er veldig stolte over å kunne presentere disse karakterene til alle fans verden over.

FOX er en av verdens største underholdningskanaler som er tilgjengelig i mer enn 250 millioner hjem i 125 land, utenfor USA. Med globale rettigheter utenfor USA føyer Legion seg inn i rekken av store internasjonale serier som har blitt lansert på FOX samme dag verden over: The Walking Dead, Outcast og Wayward Pines. I USA vil serien sendes på FX Networks.

Dan Stevens i hovedrollen som David Haller. Foto: FOX

Om FOX Norge

FOX Norge
Karenslyst Allé 2

FOX er verdens største underholdningskanal som når 255 millioner hjem i 127 land utenfor USA. I Norge er FOX tilgjengelig via Altibox, Canal Digital, NextGenTel, Get og RiksTV. Kanalen har introdusert en rekke nye og prisbelønte serier til det norske markedet, som The Walking Dead, American Horror Story, Wayward Pines og Outcast. FOX er tv-kanalen for deg som simpelthen elsker god underholdning, uansett kjønn og alder. Følg oss på Facebook

Følg saker fra FOX Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra FOX Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra FOX Norge

Slik blir tv-høsten 2016 på FOX11.8.2016 15:00Pressemelding

Absurde verdener og utenomjordiske skapninger truer menneskeheten denne høsten på FOX. Underholdningskanalen byr på fire sesongpremierer fra og med august til oktober, der samtlige inneholder science fiction-elementer. Først ut er andre sesong av M. Night Shyamalans bokbaserte Wayward Pines. I september sendes den hemmeligholdte sjette sesongen av American Horror Story, mens djevelen selv returnerer i Lucifer. Høsten avsluttes med The Walking Dead.