Markering på Barnekunstmuseet onsdag 28.10.15 kl. 18.00

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo markerer utstillingen: - KLIMAHÅP, KLIMAENDRINGER OG BARNS STEMMER

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo retter fokus på hvilken fremtid barn og unge arver, hvilke utfordringer vi står overfor og hvordan vi kan promotere en bærekraftig levestandard som respons på klimaendringer. Artikkel 12, i FNs konvensjon om barnets rettigheter slår fast at: "Alle barn har rett til å uttrykke sine synspunkter og at disse synspunktene skal tas på alvor".

Barn og unge opplever verden annerledes og mer direkte, ofte uten filter mot skuffelser, opprørende hendelser og livet generelt. Med deres kreative og motstandsdyktige fantasi stiller de oss spørsmål, og de besitter en egen evne til å omforme sine meninger og uttrykk til mektige frø av håp og livsglede.

Utstillingen er en sterk påminnelse om den moralske forpliktelsen vi har for våre barn som hører fremtiden til.

Program 28.10. kl. 18.00

• Introduksjon ved direktør Angela Goldin

• Rasmus Hansson, partileder Miljøpartiet De Grønne.

Tema: Det grønne skiftet - hvilke tiltak trengs for å gi kommende generasjon en god fremtid?

• Appell ved Lars Løvold, daglig leder ved Regnskogsfondet - årets TV-aksjon 2015

• Musikk ved låtskriver og artist Pål Rake (kjent fra The Voice)

• Forfriskninger

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo ble grunnlagt i 1986, og forvalter en samling fra over 180 land laget av barn og unge opptil 18 år. Museet samler, bevarer, formidler og forsker på kulturelle ytringer av barn og unge.