Markeder gjør det dårligere i Norge enn i EU
Det viser siste utgave av EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard, der 40 vare- og tjenestemarkeder vurderes av forbrukere i 28 EU-land, pluss Island og Norge.
Høy kjøpekraft og dårlig tid
I følge forbrukerne plasserer norske vare- og tjenestemarkeder seg godt under gjennomsnittet for EU28. Av tretti land rangeres de norske forbrukermarkedene som nummer 23. Det er én plass frem fra forrige måling i 2015. Som i tidligere målinger ligger Finland og Danmark godt foran oss, mens Sverige og Island får omtrent like svakt resultat som Norge.
– En mulig forklaring til Norges svake resultat kan være at norske forbrukere ofte har høy kjøpekraft og dårlig tid, sier Lisbet Berg ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet, som følger EU-kommisjonens forbrukerstudier tett.
– Norske forbrukere har råd til feilkjøp og klager sjeldnere enn forbrukere i andre land når de har grunn til det. Dermed mister tilbydersiden viktig informasjon og insitament for korrigeringer, sier Berg.
Hvis vi kun ser på tjenestemarkedene gjør Norge det litt bedre, men fortsatt godt under gjennomsnittet for EU. På tre markeder gjør vi det bedre enn EU, det er på markedet for togreiser, samt bankenes brukskontoer og huslån. Imidlertid skårer bankene svakt på sine spare- og investeringsprodukter, samt på kredittlån.
Togreiser gjør det bra i Norge
Markedet for togreiser gjør det bra både når vi sammenlikner med togreiser i andre land, og rangert blant de andre tjenestemarkedene i Norge.
– I og med vi nå skal kjøpe togtjenester fra et privat, britisk selskap, kan det være verdt å merke seg at forbrukere i Storbritannia er langt mer misfornøyde enn norske forbrukere, sier Berg.
Mens norske forbrukere gir markedet for togreiser 80 MPI, oppnår togreiser i Storbritannia 70,1 MPI, som er vesentlig lavere enn gjennomsnittet for EU28 (76,8 MPI).
– Hvis vi ser på rangeringen av togreiser nasjonalt, ligger togreiser i Norge som nummer fem av 24 tjenestemarkeder. I Storbritannia kommer togreiser på sisteplassen, sier hun.
Av seksten norske varemarkeder var det kun markedet for nye biler og alkohol som gjorde det bra i forhold til EU28. Det gode resultatet for nybil markedet kan skyldes gode vilkår ved kjøp av elektriske biler. Vinmonopolet har fått topp-plassering alle årene markedet for alkohol er vurdert. Sannsynligvis skyldes dette et godt utvalg, tydelig og ensartet kvalitetsmerking og enkel prisstruktur med faste priser.
Fakta
Consumer Scoreboards er EU-kommisjonens markedsmonitor. Annethvert år er temaet forbrukerforholdene generelt (Consumer Conditions Scoreboard) og annethvert år evalueres utvalgte vare- og tjeneste-markeder (Consumer Markets Scoreboard). I den nylig publiserte Consumer Markets Scoreboard har forbrukere fra tretti land vurdert førti forskjellige markeder de har handlet i. Det blir til sammen 1.200 markeder, der hvert marked vurderes av 500 forbrukere. Vi kan undersøke utvikling over tid, og ikke minst sammenligne norske markeder med tilsvarende markeder i andre land.
https://ec.europa.eu/info/publications/consumer-markets-scoreboard_en
Les mer
Lisbet Berg: Norske forbrukermarkeder evaluert i EU-kommisjonens Consumer Markets Scoreboard 2018. SIFO prosjektnotat nr. 1-2018
Nøkkelord
Kontakter
Forsker Lisbet Berg, Forbruksforskningsinstituttet SIFO, OsloMet.
lisbet.berg@oslomet.no, tlf. 915 36 257
Bilder
Lenker
Om OsloMet
Forbruksforskningsinstituttet SIFOs forskning skal bidra til å belyse og forstå forbrukets og forbrukernes rolle og betydning i samfunnet og bidra til kunnskapsgrunnlaget for forbrukerpolitikken i Norge.
Følg pressemeldinger fra OsloMet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OsloMet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra OsloMet
Fra frykt for "svenske tilstander" til utdanning for flerkulturelle unge15.4.2024 15:54:06 CEST | Pressemelding
26 april 2024, fredag inviterer OsloMet til et seminar der blant annet flerkulturelle unge snakker om utfordringer med å søke seg til høyere utdanning.
Ny studie: Foreldre som blir fratatt sine barn blir sosialt avvist og ekskludert8.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Undersøkelsen viser også at foreldrenes reaksjoner etter en omsorgsovertagelse må bli forstått som sorg og ikke egenskapsforklares som mangler ved foreldrene.
Hvorfor skal universitetene samarbeide med arbeidslivet?11.3.2024 13:02:17 CET | Pressemelding
Hvordan kan samfunn og forskning lære av hverandre? Velkommen til seminar om erfaringene fra samarbeidet mellom OsloMet og Bydel Søndre Nordstrand.
Frokostmøte: Bidrar høyere utdanning til sosial mobilitet?11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
I flere land har det de siste årene vært hevdet at utdanningssystemet bidrar til å opprettholde sosiale forskjeller, snarere enn å utjevne dem. Er det samme tilfelle i Norge?
Hvordan kan vi styrke barnevernets arbeid med vold og overgrep?16.2.2024 06:30:00 CET | Pressemelding
Hvordan forstår og håndterer barnevernstjenesten saker der det er mistanke om eller avdekket vold og overgrep, og hvordan opplever barn og foreldre barnevernets arbeid i slike saker? Dette er temaet i en fersk studie fra OsloMet som slippes 5. mars.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom