Markant styrking av forretningsutvikling i COWI

En nyetablert toppstilling skal styrke markeds- og forretningsutviklingen i COWI. Tidligere leder av divisjon Bygninger, Kirsti Engebretsen Larssen, får det nasjonale ansvaret.
Kirsti Engebretsen Larssen går inn i den nyopprettede stillingen som direktør for forretningsutvikling i COWI Norge. Foto: COWI

COWI opererer i et marked med stor investeringsvilje. For å styrke markeds- og forretningsutviklingen, etablerer selskapet en ny stilling som direktør for forretningsutvikling i Norge.

– COWI i Norge har gjennom det siste året styrket ordreverdien betydelig, samt vært gjennom et forbedringsprogram som har gitt gode økonomiske effekter. Vi rigger organisasjonen for betydelige vekst, både organisk og gjennom oppkjøp, sier administrerende direktør i COWI Norge, Marius Weydahl Berg.

Det er Kirsti Engebretsen Larssen som trer inn i den den nyopprettede stillingen. Hun kommer fra stillingen som divisjonsdirektør (SVP) i Bygninger i COWI.

Administrerende direktør i COWI mener Engebretsen Larssen har innsikten og egenskapene som trengs for å utvikle partnerskap og løfte COWIs markedsprofil ytterligere.

– Kirsti har inngående kunnskap om bransjen og har gjennom mange år spilt en avgjørende rolle i å inngå strategiske partnerskap med andre kompetansemiljøer for å vinne viktige oppdrag. Egenskaper som vi anser som helt avgjørende for å lykkes, sier Weydahl Berg.

Forretningsmodellene utfordres

Bygg- og anleggsbransjen endres som en konsekvens av blant annet digitalisering og nye anskaffelsesformer. Det setter de etablerte forretningsmodellene under press, og COWI må tenke nytt inn mot kunder og partnere for å ta en sterkere posisjon i det norske markedet.

– Det er potensiale både i måten vi arbeider på, og i å utforske nye markedsområder. Det er enormt motiverende å få anledning til å dedikere tiden min til å skape kundeverdi på tvers av fag og divisjonsinndelinger – samt å utvikle og foredle nye og eksisterende relasjoner, sier Engebretsen Larssen.

Tidligere utviklingsdirektør overtar Bygninger

Birgit Farstad Larsen trer inn i rollen som divisjonsdirektør (SVP) for Bygninger. Farstad Larsen kommer fra stillingen som regionsjef (VP) i divisjon Bygninger, og har tidligere blant annet hatt stillingen som Utviklingsdirektør for COWI Norge.

– Divisjon Bygninger har en solid markedsposisjon i Norge, og skal fremover fokusere ytterligere på vekst, sier Weydahl Berg.

Digitalisering av tjenestene endrer måten COWI arbeider på og samspillet med kundene. Markedet etterspør rådgivere med kompetanse innenfor de teknisk komplekse byggene og COWI skal være en attraktiv partner innenfor dette segmentet. I dag er COWI ledende innen planlegging av sykehus, flyplasser og komplekse funksjonsbygg.

– Jeg har fått anledning til å jobbe på tvers i COWI både nasjonalt og internasjonalt. Jeg tar med meg inspirasjon fra rollen som Utviklingsdirektør og den operative erfaringen det siste året, til å sette en tydelig retning for videreutviklingen av divisjonen. Dette er en meget motiverende utfordring, sier Birgit Farstad Larsen.

- Vi rigger organisasjonen for betydelige vekst, både organisk og gjennom oppkjøp, sier administrerende direktør i COWI Norge, Marius Weydahl Berg. Foto: COWI
- Jeg tar med meg inspirasjon fra rollen som Utviklingsdirektør og den operative erfaringen det siste året, til å sette en tydelig retning for videreutviklingen av divisjonen, sier Birgit Farstad Larsen, som går inn i rollen som Divisjonsdirektør for Bygninger. Foto: COWI

Følg pressemeldinger fra COWI AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra COWI AS