Maritimt avfall blir til serveringsbrett hos McDonald’s

McDonald’s i Norge styrker sine bærekraftstiltak ved å produsere serveringsbrett av marint plastavfall fra Nordlandskysten. Bak produktet står den norske gründerbedriften The Good Store.

Nye McDonald's plastbrettene er laget av 100 prosent resirkulert marint havavfall .

Plastbrettene er laget av 100 prosent resirkulert marint havavfall og er en del av sirkulærøkonomien ved at brettene kan gjenvinnes på nytt og på nytt.  Gründer i The Good Store, Lasse Johansen, jobber i fiskenæringen og har vært opptatt av skadeeffekten plasten har på livet i havet.

– Det produseres enorme mengder plast i Norge, men det er kun en tredjedel av plasten som blir resirkulert. Store deler av den øvrige mengden havner nettopp i havet, forteller Lasse Johansen.

Store aktører må være villige til å ta sjansen

På leting etter gode samarbeidspartnere og løsninger kom The Good Store over selskapet Noprec (Norwegian Plastic Recycling AS). De samler inn marint avfall fra fiskerinæringen langs nordlandskysten og lager granulat av avfallet. Denne granulaten sendes videre til smelting og ut fra dette produseres de nye serveringsbrettene til McDonalds.

– McDonald’s ønsker å være en del av løsningen på miljøutfordringene, og var ivrige til å bidra da vi kontaktet dem. Som en gründerbedrift er det viktig for oss at vi har selskaper som McDonald’s, med finansielle muskler, som er villige til å ta sjansen. McDonald’s er en first mover og har deltatt i å teste ut og utvikle produktet. Dette er en bærekraftig løsning som flere selskaper kan ta i bruk, sier Lasse Johansen.

McDonald’s serverer 35 millioner gjester i året og har igangsatt en rekke ulike tiltak for å bli mer bærekraftige. Nylig ble alle plastsugerør byttet ut med nedbrytbare papirsugerør i hele landet.

Vi skal være en del av løsningen

–  McDonald’s ønsker å være en del av løsningen, og har en klar ambisjon om å finne mer bærekraftige emballasjealternativer. Det er nettopp derfor et samarbeid med The Good Store er et skritt i riktig retning, forteller Pia Martinsen Mellbye, Managing Director Food Folk Norge AS.

– Plastbrettene ble testet på vår restaurant i Storgaten i desember, med svært vellykkede resultater. Nå skal brettene rulles ut til McDonald’s restauranter i hele Norge, forteller Mellbye.

Scale for Good

Gjennom bærekraftstiltaket Scale for Good har McDonald’s globalt satt et globalt mål om at all emballasje skal være fra fornybare, resirkulerbare eller sertifiserte kilder innen 2025. I tillegg skal 100 prosent av serveringsemballasjen resirkuleres på samtlige restauranter globalt. McDonald’s er klar over at infrastruktur, reguleringer og atferd varierer fra land til land og by til by, men restaurantkjeden ønsker å understreke at de vil være en del av løsningen og bidra til forandring.

Verdenshavenes dag 8. juni

Under Rio-konferansen i Rio de Janeiro i Brasil i 1992 ble Verdenshavenes dag etablert. Under dagen gjennomføres aktiviteter over hele verden som hedrer verdenshavene og de ressurser mennesker får glede av fra havene, som for eksempel sjømat og handel. I tillegg settes søkelyset på forurensning og overforbruk av fiske. McDonald’s var den første restaurantkjeden i Europa som inngikk avtale med Marine Stewardship Council (MCS) i 2011 og all fisk i våre restauranter oppfyller krav til bærekraftig fiske.

Lasse JohansenDaglig leder i The Good Store

Hilde Stenhaug ØverbyHead of QA and CSR i Food Folk Norge

Food Folk Norge AS forvalter og utvikler McDonald’s merkevare i Norge. McDonald’s er en av Norges største restaurantkjeder, med 73 restauranter, og en årlig omsetning på over 2 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 3 100 medarbeidere, og ble i 2018 kåret blant én av Norges beste arbeidsplasser. Vi mottok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel; over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.

Sammen om en ren by6.5.2019 11:36:01 CESTAktuelt

McDonalds er selvsagt med når Rusken går av stabelen i Oslo. Velkommen innom vår stand i Spikersuppa, «Rusken-byen», og hør om vårt arbeid innen bærekraft. Vi vil blant annet sammen med The Good Store presentere våre nye serveringsbrett laget av 100 % havplast. I tillegg vil Ronald McDonald Barnefond delta og det vil være morsomme aktiviteter for barn, hvor de kan vinne morsomme og miljøvennlige gaver. Standen vil være bemannet hver dag fra 10 til 16.