MARILYN UNSEEN AND IN BED

Galleri Fineart har i samarbeid med, The Archives, LLC, fotograf Douglas Kirkland og Iconic Images gleden å presentere utstillingen Marilyn Unseen and In Bed. Utstillingen inneholder 45 unike fotografier av den amerikanske skuespilleren, sangeren og modellen Marilyn Monroe fanget av to av de fotografene som kanskje kjente henne aller best. Bildene er tatt på filmlocation, i studio og hjemme hos Monroe, helt privat.

Foto:Milton H. Greene

Milton H. Greene (1922- 1985) fotograf og filmprodusent, er den fotografen i verden som har tatt flest bilder av Monroe, med et arkiv på over 3000 motiver. Greene møtte Monroe da han tok bilder av henne for Look i 1953, de utviklet raskt et nært vennskap.  Monroe og Greene startet produksjonsselskapet Marilyn Monroe Production sammen i 1954 og produserte filmene Bus Stop og Prinsen og korpiken.  Milton Greene har fanget skuespillerinnens skjønnhet, sjel og talent på en følsom og leken måte. Greenes bilder har vunnet flere nasjonale og internasjonale priser og bli stilt ut på museer og gallerier over hele verden i tillegg til private kunstsamlinger.

Douglas Kirkland (1934) er fotografen bak den legendariske fotoserien «An evening with Marilyn Monroe». En serie fotografier tatt gjennom, nettopp, en natt med skuespillerinnen 17. november 1961, ett år før hennes død.  Serien viser Monroe på hennes mest sensuelle og flørtende vis, i en seng med bare et laken mellom fotografen og henne selv.  Douglas Kirkland var bare 24 år da han tok den ikoniske serien av sexsymbolet. Kirklands fotografier stilles ut over hele verden. Hans utstilling «Freeze Frame” er innlemmet i den permanente samlingen Collection Academy of Motion Picture Arts and Sciences i Beverly Hills. Han er også representert i den permanente samlingen Collection of the Smithsonian, National Portrait Gallery in Canberra Australia, The Nationa Portrait Gallery i London, Eastman House i Rochester, Houston Center for Photography og Annenberg Space for Photography i Los Angelse. Douglas Kirkland er for tiden aktuell med utstillingen "Fermo Immagine" i Maxxi – Museo Nazionale Delle Arti Del XXI Secolo i Roma. (18. oktober til 5. november)

I forbindelse med utstillingen vil det også være lansering av praktboken The Essential Marilyn Monroe av Joshua Greene. Milton H. Greenes sønn har samlet 260 fotografier fra sin fars arkiv. 160 av disse fotoene er aldri tidligere vist. Joshua Greene vil være tilstede på åpningen og signere under boklanseringen.

Tonje Buer // Kurator/fagansvarlig //Fineart

Foto:Milton H. Greene
The Essential Marilyn Monroe av Joshua Greene.