Maria Haukaas Mittets dag i «Hver gang vi møtes»

Foto: Alexander Thorsen, TV2

I sesongens tredje episode av «Hver gang vi møtes» er det Maria Haukaas Mittet som står i sentrum.

Forrige helg ble det skapt nye, uforglemmelige øyeblikk og minner i «Hver gang vi møtes» da det var Trine Reins dag, hvor hun og hennes karriere ble hyllet - blant annet med covre av enorme hits som «Torn» og «Stay With Me Baby». I kveld er det endelig Maria Haukaas Mittet sin tur!

Hør musikken fra Maria Haukaas Mittets dag her!

Allerede som 11-åring sto Maria på scenen på Bryggeteateret i Oslo som «Annie». Hun har spilt i en rekke teater og showproduksjoner. Artisten og skuespilleren deltok i musikkprogrammet IDOL på TV 2 i 2004. Maria har også deltatt i både norsk og svensk Melodi Grand Prix, og vant den norske finalen i 2008 med låten «Hold On Be Strong». Låten kom på femteplass i den internasjonale MGP-konkurransen samme år. Låten ble nominert til Spellemannsprisen for årets hit. Maria har gitt ut fem album og flere singler. Hun debuterte som soloartist i 2004 med singelen «Breathing». Singelen lå 10 uker på VG-lista med femteplass som beste notering. I 2015 vant Maria førsteplass i Stjernekamp på NRK.

– Det virker utrolig spennende og givende å få gå inn i andres musikkarrierer, å få reise inn i andres liv. Dette vil garantert gi inspirasjon og jeg gleder meg til å være en del av sesongens «Hver gang vi møtes gjeng». Sjelden jeg har gledet meg så mye til noe, sa Maria Haukaas Mittet i forkant av innspillingen.

Den åttende sesongen av «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro.

Det offisielle albumet fra sesongen er ute digitalt og på CD 15. februar

Dette blir sunget i kveld:
• Tom Mathisen - «Te øya mi»
• Petter «Katastrofe» Kristiansen - «Glorious (Suveren)»
• Elisabeth Andreassen - «Heim»
• Trine Rein - «Precious To Me»
• Sol Heilo - «Hold On Be Strong»
• Lars Bremnes - «Himmel imella oss»

Foto: Alexander Thorsen, TV2

Et særegent album med komposisjoner av Knut Buen, tolket av unge pianister9.8.2019 12:53:49 CESTPressemelding

Fra den nyskapende multikunstneren Knut Buen kommer albumet «Vandraren- Slåttar for klaver», bestående av 19 hardingfeleslåtter komponert av Buen, arrangert for klaver av Kjetil Bergheim. Slåttene tolkes av 16 pianister med bakgrunn fra 10 forskjellige land, inklusive Håvard Gimse som også er initiativtaker til prosjektet. Utgivelsen inneholder også feleversjonen av noen slåtter, spilt av Knut selv. Albumet slippes 9. august på Heilo / Grappa Musikkforlag. I forbindelse med plateslippet blir det konsert med de fleste pianistene i Rauland Kyrkje, Telemark, 10. august. 17. august blir det konsert på Oscarshall under regi av Oslo Kammermusikkfestival. Vandraren «Vandraren» er på mange måter et initiativ for å gjøre folkemusikken tilgjengelig for et større publikum. En ekstra motivasjon for Buen er at denne musikken med dype røtter i Telemark blir tolket av unge, håndplukkede utøvere med ulik personlighet, bærende på hver sin musikalske arv. Felles for dem alle er at de enten har vært elle

Årets andre album fra Ketil Bjørnstad er ute nå9.8.2019 09:53:32 CESTPressemelding

Feiringen av Ketil Bjørnstads 50-årsjubileum som artist fortsetter i dag, blant annet med slippet av boksen The World I Used To Know. Våren 2018 innså Ketil Bjørnstad at det bare var et knapt år igjen før det hadde gått 50 år siden han debuterte som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula den 10. januar 1969. På den dagen i år begynte da markeringen av det som er Bjørnstad-året 2019 med en lekker ny-utgivelse av Rainbow Sessions. Nå fortsetter feiringen for fullt. The World I Used To Know er ute i dag på Grappa Musikkforlag, og er innspilt i verdens mest kjente studio - Abbey Road i London, nærmere bestemt i Studio Two der blant annet The Beatles spilte inn sitt materiale. Albumet slippes ikke bare på CD, vinyl, og digitalt, men også som en storslått boks som består av fem CDer. Alle disse inneholder innspillingene fra Abbey Road, men boksen inneholder i tillegg tre CDer med musikk fra hele hans karriere med ulike gjestevokalister, og ikke minst ytterligere én ny plate som er sp

Vold & Virud sitt nye album er ute nå2.8.2019 10:09:30 CESTPressemelding

Det heter Tolv blå, og er sluppet på Grappa Musikkforlag. Men, Tolv blå – hva betyr det? Det betyr: Tolv diktere i blått, norske diktere, i afroamerikanske blåtoner, fremført av Jan Erik Vold & Kåre Virud, som i over førti år samlet seg om trubaduren Bob Dylan – nå går Vold & Virud til hjemlig mark og tar for oss dikt fra Petter Dass til i dag. – Vi skritter gjennom århundrene og begynner med han som var predikant på 1600-tallet, koblet til jazzlåta «The Preacher» av Horace Silver, og dermed var utgangspunktet gitt: Vi gjør gospel av Petter Dass, og i fortsettelsen følger Johan Herman Wessel fra 1700-tallet, Henrik Wergeland og Henrik Ibsen fra 1800-tallet, fram til Herman Wildenvey, Rolf Jacobsen og de andre moderne – til sammen et 300-års album med levende, norsk poesi, forteller Vold og Virud om det nye samarbeidet. Hør Tolv blå her! Jan Erik Vold og Kåre Virud er kjemper innen norsk litteratur, blues, vise og rock. Legender som har banet vei og ryddet ny mark der andre har kunnet g

Frida Ånnevik er ute med den siste singelen fra kommende album2.8.2019 08:57:54 CESTPressemelding

Den siste singelen fra Frida Ånneviks kommende album, Andre sanger, er ute nå. Denne gangen er det én av de aller første låtene hun gjendiktet. Sist Frida Ånnevik slapp en singel, satt hun med en sterk følelse av anger over at hun ikke hadde dratt til Manchester for å oppleve Spice Girls. Det var rundt da hun slapp sin tolkning av «Say You’ll Be There», som på norsk ble til «Det jeg vil ha (fra deg)». Dette var én av så langt fire låter som er hentet fra Andre sanger, som slippes 13. september på Grappa Musikkforlag. Denne gangen tar Frida for seg «In Common» av Alicia Keys, som hun har gjort om til «Henger sammen». Hør «Henger sammen» her! – Dette er én av de første låtene jeg gjendikta, forteller Frida. – Vi gjorde den i en radiosending hos NRK P3 Ruben for flere år siden. Det var litt for moro skyld, men mest fordi jeg var så opphengt i den og bare fikk den ikke ut av systemet. Da er det jo bare én ting som funker, og det er å synge den. Og i mitt, og dette tilfellet; gjendikte den.

hei kalas hyller Armstrong og månelandinga på sin nye singel19.7.2019 09:47:38 CESTPressemelding

Visste du at fotsporene som astronautene lagde på månen kommer til å være der for alltid? Det er litt rart å tenke på. I morgen, 20. juli, er det 50 år siden disse sporene ble laga. For hei kalas er det en selvfølge å markere dette. Hadet bra, Neil Armstrong. Hils til de på månen. Husk å ikke glemme votter, det er veldig kaldt der. hei kalas har tenkt mye på Neil Armstrong. Hvordan var det å lande på månen? Lengta han hjem? Var det kaldt der? Ble han svimmel? Derfor slipper trioen hyllesten «Hadet bra, Neil Armstrong» dagen før 50 års-jubileet til månelandinga. Dette er første singel fra det kommende albumet Hvorfor er jeg allergisk. Hør «Hadet bra, Neil Armstrong» her! I tillegg til å markere månelandinga stiller låta også andre eksistensielle spørsmål - om andre dimensjoner, sorte hull og det å savne noen veldig. hei kalas lager musikk om ting som gjør deg glad, trist eller full av spørsmål. Bandet hei kalas ble startet av kollegene Heidi Marie Vestrheim og Annikken Theodorsen i NRK

IAMSVEN, Martine Johanne & Lavré slipper samisk sommerhit5.7.2019 10:17:08 CESTPressemelding

«Geasseijat» er en feel good samisk/norsk poplåt om de nord-norske somerne som frembringer glede og kjærlighet. – Kom ta meg i handa, la oss danse med midnattsola. Øyan våres møtes, vi kjenne gnisten. Alt e bedre når vi e i lag. Slik åpner denne sprudlende og gode sommerlåta «Geasseijat», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag i samarbeid med NRK Aktivum. Låtskriverne bak singelen er debutantene Lávre og Martine Johanne, som har fått med seg IAMSVEN på produsentsiden. Hør «Geasseijat» her! Låttittelen betyr «Sommernetter», og handler om å sammen legge alle bekymringer til side og nyte den nord-norske sommeren, mens man skaper nye minner og danser i midnattsolens glans. Dette er en del av musikkprosjektet NRK URBI, hvis mål er å rette søkelyset mot unge samiske artister. «Geasseijat» er noe av det første NRK gjør under URBI, og målet er at URBI skal bli et merkenavn for alt NRK gjør som omhandler unge samiske artister og deres musikk. På samisk betyr «urbi» noe som spirer og gror/knopp