Marcus & Martinus talspersoner for Norge under årets Eurovision finale

9.5.2017 06:00 | Sony Music Norway

Tenåringsidolene Marcus & Martinus skal få det ærverdige oppdraget som talspersoner for Norge i den internasjonale Eurovision-finalen, 13. mai.

Foto: Fred Jonny

Gjennom Eurovisions 62 år lange historie, har den spennede avstemningen i slutten av programmet vært et av de største høydepunktene for folk flest. I år er det det populære tvillingparet fra Trofors som skal avgi Norges tolv poeng.

Marcus & Martinus ble riksstjerner over natten da de vant MGP jr i 2012, med låten «To dråper vann». Siden da har det toppet VG-lista med albumene «Hei» og «Together», og de ble kåret til Årets Spellemenn under Spellemannsprisen 2016

De siste årene har de rukket å kapre hjertene i store deler av Europa. Senest i januar opptrådte de som mellomakt i den finske nasjonalfinalen.

- «Vi er veldig glade for at vi får lov til å dele ut poengene i MGP. Det er en stor ære. Vi er veldig spente på å være med på et så stort program som sendes til så mange land. Dette blir gøy! Vi håper Norge skal gjøre det bra, så lykke til!», sier Marcus og Martinus i en kommentar til NRK.

- «Det er fantastisk hyggelig at Marcus & Martinus ønsker å dele ut de norske stemmene under Eurovision Song Contest. Guttene har et stort publikum også internasjonalt, og det er stas at vi kan by på talsmenn som er godt kjent langt ut over våre landegrenser. Dette vil glede mange fans i hele Europa.

Det ses på som en stor ære å få lese opp nasjonens stemmer, og det er med stor glede vi lar Marcus og Martinus ta ordet foran potensielt 200 millioner mennesker lørdag kveld», sier Stig Karlsen, prosjektleder i Melodi Grand Prix.

Foto: Fred Jonny