Marcus & Martinus talspersoner for Norge under årets Eurovision finale

Tenåringsidolene Marcus & Martinus skal få det ærverdige oppdraget som talspersoner for Norge i den internasjonale Eurovision-finalen, 13. mai.

Foto: Fred Jonny

Gjennom Eurovisions 62 år lange historie, har den spennede avstemningen i slutten av programmet vært et av de største høydepunktene for folk flest. I år er det det populære tvillingparet fra Trofors som skal avgi Norges tolv poeng.

Marcus & Martinus ble riksstjerner over natten da de vant MGP jr i 2012, med låten «To dråper vann». Siden da har det toppet VG-lista med albumene «Hei» og «Together», og de ble kåret til Årets Spellemenn under Spellemannsprisen 2016

De siste årene har de rukket å kapre hjertene i store deler av Europa. Senest i januar opptrådte de som mellomakt i den finske nasjonalfinalen.

- «Vi er veldig glade for at vi får lov til å dele ut poengene i MGP. Det er en stor ære. Vi er veldig spente på å være med på et så stort program som sendes til så mange land. Dette blir gøy! Vi håper Norge skal gjøre det bra, så lykke til!», sier Marcus og Martinus i en kommentar til NRK.

- «Det er fantastisk hyggelig at Marcus & Martinus ønsker å dele ut de norske stemmene under Eurovision Song Contest. Guttene har et stort publikum også internasjonalt, og det er stas at vi kan by på talsmenn som er godt kjent langt ut over våre landegrenser. Dette vil glede mange fans i hele Europa.

Det ses på som en stor ære å få lese opp nasjonens stemmer, og det er med stor glede vi lar Marcus og Martinus ta ordet foran potensielt 200 millioner mennesker lørdag kveld», sier Stig Karlsen, prosjektleder i Melodi Grand Prix.

Foto: Fred Jonny

Nytt album fra Thåström - CENTRALMASSIVET er ute i dag!29.9.2017 13:52Pressemelding

Första singeln inleddes på en motellbalkong i Houston och avslutades på «Old Point Bar» i New Orleans. Amerikanska gospelkörer mötte tung europeisk blues medan den amerikanska söderns oljefält flimrade förbi. Uppföljaren, «Körkarlen», drabbade oss med omedelbara ”hej hej hej”-körer och ödesmättade syntar. Nu är det dags för fullängdaren och äntligen fortsätter den roadtrip som inleddes i maj. Skivan startar bland containertågen med «Bluesen i Malmö». Klockan är två på natten och över stan hörs en blues som bara kan komma från Thåström och hans band. Som en trasig cello i 120 decibel, för att citera texten. Lite senare: det långsamma «Centralmassivet» tar oss vidare norrut, till Stockholm. Vi följer Roslagsgatan genom Sibirien med en känslan av att någonting stort är på gång. Ett mirakel, allra minst. I oväntat rockriffande «Låt det goda» anas ett pariserhjul i dimman. ”Titta aldrig bakåt, vänd dig aldrig om”, mässar Thåström och vi följer den monotona gitarren genom floden. Vackra «Ald