Marcus & Martinus talspersoner for Norge under årets Eurovision finale

Tenåringsidolene Marcus & Martinus skal få det ærverdige oppdraget som talspersoner for Norge i den internasjonale Eurovision-finalen, 13. mai.

Foto: Fred Jonny

Gjennom Eurovisions 62 år lange historie, har den spennede avstemningen i slutten av programmet vært et av de største høydepunktene for folk flest. I år er det det populære tvillingparet fra Trofors som skal avgi Norges tolv poeng.

Marcus & Martinus ble riksstjerner over natten da de vant MGP jr i 2012, med låten «To dråper vann». Siden da har det toppet VG-lista med albumene «Hei» og «Together», og de ble kåret til Årets Spellemenn under Spellemannsprisen 2016

De siste årene har de rukket å kapre hjertene i store deler av Europa. Senest i januar opptrådte de som mellomakt i den finske nasjonalfinalen.

- «Vi er veldig glade for at vi får lov til å dele ut poengene i MGP. Det er en stor ære. Vi er veldig spente på å være med på et så stort program som sendes til så mange land. Dette blir gøy! Vi håper Norge skal gjøre det bra, så lykke til!», sier Marcus og Martinus i en kommentar til NRK.

- «Det er fantastisk hyggelig at Marcus & Martinus ønsker å dele ut de norske stemmene under Eurovision Song Contest. Guttene har et stort publikum også internasjonalt, og det er stas at vi kan by på talsmenn som er godt kjent langt ut over våre landegrenser. Dette vil glede mange fans i hele Europa.

Det ses på som en stor ære å få lese opp nasjonens stemmer, og det er med stor glede vi lar Marcus og Martinus ta ordet foran potensielt 200 millioner mennesker lørdag kveld», sier Stig Karlsen, prosjektleder i Melodi Grand Prix.

Foto: Fred Jonny

THÅSTRÖM annonserer syv festivalspillinger - deriblant fire norske - sommeren 2018!7.12.2017 11:55Pressemelding

Sveriges største rockestjerne heter Thåström. Med en fortid i blant annet Ebba Grön og Imperiet har han vært høyaktuell i fire tiår, og han fortsetter kontinuerlig å utvikle sin patenterte Europablues til nye nivå. Med det kritikerroste albumet Centralmassivet i ryggen, og en høstturné som solgte nesten 100 000 billetter, annonserer han i dag syv festivalkonserter i Skandinavia til sommeren - blant dem hele fire norske.

CLMD slipper debutalbumet "Phases"!1.12.2017 06:00Pressemelding

«Phases» er det etterlengtede debutalbumet til et av de mest spennende navnene innenfor norsk electronica, CLMD. Albumet representerer på mange måter Martin Danielles personlige og musikalske utvikling gjennom de siste årene, og forteller historien om CLMDs forskjellige kreative «phaser» gjennom karrieren. Hvert spor markerer et øyeblikk eller en periode i Martins kunstneriske utvikling av CLMD, og albumet er slik sett en slags musikalsk journal av CLMDs reise på både godt og vondt.