Gyldendal

Mannen som trodde han var en fugl

5.12.2016 11:25 | Gyldendal

Inger Marie Kjølstadmyr har skrevet en hjerteskjærende bok basert på historien om Franz Reichelt som kastet seg fra Eiffeltårnet i hjemmesydd flyvefrakk.

I 1912 stod Franz Reichelt og trippet på toppen av Eiffeltårnet. Over skuldrene hadde den franske skredderen en intrikat frakk. Rundt livet var frakken festet med stropper og på ryggen holdt tynne metallstenger stoffet stramt over Reichelts hode. Skredderen hadde sydd en fuglefrakk og snart skulle han fly.

- Galskapen hans skaper en frykt hos meg, det at han våget noe som var altfor, altfor stort for han selv, sier Inger Marie Kjølstadmyr.

Hun har latt seg fascinere av historien om mannen med fuglefrakken. Resultatet er en tegneserie illustrert av Øyvind Torseter.

- Der er historien min!

Kjøstadmyr var inne i en produktiv periode da hun oppdaget historien om Reichelt.

- Jeg skrev og jeg skrev, alle sjangre, alle slags fortellinger, men det var ikke noe som fungerte ordentlig før jeg kom over et lite svart-hvitt filmklipp av Franz Reichelt som stod på kanten Eiffeltårnet. Jeg så bare noen sekunder av filmen, fikk vite bare brokker av historien, men jeg tenkte: «Der er historien min! Den må jeg fortelle!»

I  1912 var det nemlig noen som filmet Reichelts stunt. I videoen under kan du se Reichelt nøle på kanten av Eiffeltårnet.

- Videoen er mye mer brutal enn boken. Jeg har ikke sett den så mange ganger, for jeg orker faktisk ikke å se den. Den viser jo helt tydelig en mann som hopper fra Eiffeltårnet mens folk bare står og ser på - mens noen faktisk filmer det hele!

Brutal barnebok

Bilderesultat for fuglefrakken

Mens kameraet ruller, gjør Reichelt seg klar. Fuglefrakken er festet og Reichelt trer opp på gelenderet i Frankrikes høyeste bygg. Men som videoen av Reichelt viser fungerte ikke fuglefrakken slik den skulle. Reichelt faller raskt mot bakken fra 300 meters høyde.

Hvorfor har du skrevet en barnebok om en så brutal historie?

- Jeg tror det er flere grunner til det enn jeg selv har oversikt over. Å skrive en skjønnlitterær tekst, er ikke alltid bevisst eller gjennomreflektert. Jeg er så glad i knappheten og alt det usagte i en bildeboktekst, og jeg trives med å skrive slike tekster, så da ble det altså tekst til en bildebok. Historien om Franz Reichelt har dessuten noe nesten uvirkelig ved seg som appellerte til et fabulerende barnebokunivers inni meg. Jeg skjønte jo fort at denne boken ikke nødvendigvis ville egne seg for de aller minste. Men jeg ville gjerne teste om barnebokmarkedet var åpent for en såpass brutal historie. Og det var det tydeligvis!

I Fuglefrakken heter hovedpersonen Pierre, og selv om Kjølstadmyr har latt seg inspirere av Reichelt, er Pierre en ganske annen type.

-Åh, Pierre er en karakter jeg er ganske glad i. Jeg synes han er en sympatisk og grei type, og i Øyvinds strek synes jeg akkurat dette kommer godt frem. Pierre er imidlertid altfor godtroende for sitt eget beste. Han vil så gjerne, han tror så veldig på prosjektet sitt og har en sterk indre drivkraft og optimisme. Men det blir jo hans bane også.

Om Gyldendal

Gyldendal
Postboks 6860, St. Olavs plass

22 03 41 00http://www.gyldendal.no/

Gyldendal Norsk Forlag AS er et kultur- og kunnskapsforlag som byr lesere på litterære kvaliteter, opplevelser og kunnskap både på papir og i elektronisk form. Forlagshuset utgir et bredt spekter av skjønnlitteratur, generell litteratur, fagbøker og læremidler og har knyttet til seg engasjerte forfattere og medarbeidere.

Vi har som mål å være Norges mest attraktive forlagshus både for våre lesere, våre forfattere og andre samarbeidspartnere, for ansatte, for kunder og leverandører og våre norske eiere. Våre tradisjoner er lange og setter krav til oss som en viktig kunnskaps- og kulturbærer i samfunnet. Vi vil videreføre kulturarven og vi vil tilby det beste av nåtidens litteratur - samtidig som vi tilstreber å drive forleggeriet etter moderne prinsipper som er formålstjenlig for alle våre interessenter.

På våre nettsider finner du informasjon om bøker, fagområder og nettressurser. Velkommen til Gyldendal Norsk Forlag AS!

Følg saker fra Gyldendal

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Gyldendal på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Gyldendal