Manglende flysikkerhet: Norsk Pilotforbund kritiserer Luftfartstilsynet

Havarikommisjonen har iverksatt forundersøkelser i forbindelse med hendelsen med et Norwegian fly på Kjevik 4. november. Leder av Flysikkerhetskomiteen i Norsk Pilotforbund, André M. Skandsen, er usikker på om Luftfartstilsynet tar saken tilstrekkelig på alvor.

Norsk Pilotforbund, som organiserer mer enn 1600 piloter i Parat, har foretatt undersøkelser knyttet til hendelsen med et Norwegian fly som var involvert i en alvorlig hendelse på Kjevik flyplass 4. november. Leder av Flysikkerhetskomiteen, André M. Skandsen, har ansvaret for arbeidet i pilotforbundet.
– Vi er kjent med at Havarikommisjonen har iverksatt forundersøkelser i forbindelse med hendelsen med et Norwegian fly på Kjevik 4. november. Dette arbeidet innebærer blant annet at det gjøres beslag i all relevant dokumentasjon og data som kan belyse hendelsen, sier den erfarne piloten.

Luftfartstilsynet bagatelliserer
Skandsen sier beslagene omfatter lydlogger av kommunikasjon mellom lufttrafikktjenesten og piloter, samt radarutskrift av flyets bevegelser.
– I tillegg vil Havarikommisjonen innhentes relevante rapporter og data fra den slovakiske operatøren, gjennom det slovakiske luftfartstilsynet, sier han.

Luftfartstilsynet har i media uttalt at de ser på hendelsen som alvorlig og uvanlig. Samtidig hevder de at det ikke var noen reell fare for sikkerheten til passasjerene.
– Vi reagerer på disse uttalelsene som er en form for bagatellisering av en potensiell svært alvorlig hendelse. Ut fra den informasjon vi i dag besitter, er det ikke grunnlag for Luftfartstilsynets konklusjon om at flyets varslingssystemer fungerte som de skulle, og at det derfor ikke var noen reell fare knyttet til hendelsen, sier Skandsen.

Overlater til Havarikommisjonen å konkludere
Skandsen minner Luftfartstilsynet på at det i forskrift om offentlige undersøkelser, klart går frem at det er undersøkelsen som nå er iverksatt av Havarikommisjonen som skal klarlegge hendelsesforløp og årsaksforhold. Havarikommisjonen skal også utrede forhold av betydning for å forebygge ulykker og hendelser for å forbedre flysikkerheten.
– Det er Havarikommisjonen selv som avgjør omfanget av de undersøkelser som skal foretas, og det er de som konkluderer i sikkerhetsspørsmålet, sier han.

Skandsen sier Norsk Pilotforbund er svært forundret over at Luftfartstilsynet velger å uttale seg så tidlig og ikke minst konkludere. Han er glad for at Havarikommisjonen på eget initiativ har iverksatt forundersøkelser for å vurdere alvorlighetsgraden på hendelsen.
– Flysikkerhetskomiteen og Norsk Pilotforbund vil følge denne saken tett videre, og er opptatt av at alle instanser tar slike hendelser på største alvor. Pilotforbundet ønsker ikke å fordele skyld, men bruke slike hendelser til å klarlegge hendelsesforløp, og unngå lignende hendelser i fremtiden. Vår jobb er å ivareta flysikkerheten i norsk og internasjonalt luftrom, sier Skandsen.

Kontaktperson:
Leder av Flysikkerhetskomiteen i Norsk Pilotforbund, André M. Skandsen. Telefon 920 29 665.