Mange vil vente til slukking

Norsk radiolyttere foretrekker tradisjonell radio i bil, viser ny undersøkelse. Men mange vil vente med DAB-oppgradering til FM-slukking.

60 prosent av de som ikke har DAB i bilen svarer at de vil vente med oppgradering til de nasjonale FM-sendingene slukker. Foto: Johhny Syversen

Neste år går Norge inn i siste fase av det digitale radioskiftet. 61 prosent av lytterne er allerede på digitale plattformer og 66 prosent av husstandene har nå en DAB-radio.

Drøyt 730 000 nordmenn oppgir at de har DAB i bilen, blant de som mangler DAB sier hele 60 prosent at de vil vente med oppgradering til siste slutt. FM-nettet slukkes region for region gjennom 2017. Se slukkeplanen i eget vedlegg.

– Sammenlignet med teknologiskiftet på tv for noen år siden, har utskiftningen av radioapparatene kommet langt. Men når det gjelder bil ser vi mer av tendensen fra tv-skiftet, mange velger å utsette oppgraderingen helt til den gamle teknologien kobles ut, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge som representere NRK, P4-gruppen og Bauer Media.

- Vi oppfordrer alle til å fremskynde tidsplanene og tenke bil-løsninger nå. Det vil bli stor pågang og fare for køer når tusenvis av bileiere skal oppgradere bilradioen i samme tidsrom, legger han til.

Flertallet foretrekker DAB
Bileiere uten DAB er spurt om hva de tenker å gjøre med FM-radioen. 41 prosent ønsker å oppgradere til DAB med adapter eller ny radio. 11 prosent oppgir at de skal bytte bil før FM slukkes. 10 prosent vil vente til de får mer kunnskap om hvordan det kan løses. 26 prosent vet ikke eller har ikke svart hva de vil gjøre

– Det er opp til lyttere å bestemme hva de vil ha av utstyr i bilen – men undersøkelsen viser tydelig at flertallet fortsatt vil høre radio på tradisjonelt vis, med et radioapparat. Kun 11 prosent sier at de ikke lytter til radio eller har annen underholdning i bilen og at de dermed ikke vil foreta seg noe, sier Ole Jørgen Torvmark.

– Dette forteller oss også at det er behov for mye informasjon om hvordan man kan oppgradere bilradioen.

40 prosent ønsker å oppgradere radioen selv, mens 32 prosent ønsker hjelp fra merkeverksted.

I følge Digitalradioundersøkelsen er har to av tre husstander en eller flere DAB-radio. Dette tilsvarer om lag 3,3 millioner DAB-radioer. DAB-apparater dominerer hjemmelyttingen, og er i følge undersøkelsen mer brukt enn FM-apparater. I bil er fremdeles FM-radio mest dominerende. 29 prosent av befolkningen oppgir at de har DAB-radio i bilen.

———————————-

Bakgrunn
Norsk radio digitaliseres og neste år fullføres radioskiftet fra analog til digital radio. Gjennom 2017 slukkes riksdekkende FM-sendinger region for region. Slukkingen begynner i Nordland 11. januar og avsluttes i Troms og Finnmark 13. desember.

Digital radio mangedobler det nasjonale kanaltilbudet og gjør radiolytting enklere og fri for skurr. Mer enn 3 millioner nordmenn hører radio hver eneste dag.

Norge er ett av mange land som etablerer DAB-distribusjon. DAB-nettene i Norge har nå like høy befolkningsdekning som analoge nett, det vil i tiden fremover fremdeles pågå justeringer i nettene. Tunneler bygges ut med DAB i løpet av 2016. Mer på radio.no.

Om undersøkelsen
Digitalradioundersøkelsen utføres av TNS Gallup og er den offisielle målingen av digital radiolytting. Undersøkelsen gjøres løpende og er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttermålingene for radio.

Digitalradioundersøkelsen har fra oppstart i 2012 til og med utgangen 2015 fulgt en etablert metodikk med i hovedsak uendret spørreskjema. Fordi man er inne i det siste året før slukkingen av FM tar til, er det gjort endringer i spørsmål som innebærer visse metodiske justeringer.

Digitalradioundersøkelsen kartlegger bruk blant landets radiolyttere. SSBs Mediebarometer, som også berører digital radiobruk, kartlegger bruk i hele befolkningen, også de som ikke hører radio. SSBs Mediebarometer offentliggjøres årlig.

Slukkeplan for nasjonale FM-sendinger
DAB-adapter i bil
Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge.