Mange velger gjenbruksfest på Black Friday

Fretex nettbutikk har stor pågang og satte kunderekord torsdag før Black Friday. 2 300 personer var innom nettbutikken og mange endte opp med et bruktkupp!

Et bruktkupp, et bedre miljø og støtte til Frelsesarmeens sosiale arbeid

Fretex-kundene er opptatt av å gjøre et kupp. De er gode til å finne kvalitetsprodukter og merkevarer til fornuftige priser. Skattejakten trigger nok mange.

- Våre kundeundersøkelser viser at de som handler hos Fretex har et miljøengasjement. De er opptatt av å forlenge klærnes levetid og ta gode miljøvalg. At Fretex er en arbeidsinkluderingsbedrift som bidrar til at mennesker får nye muligheter i arbeidslivet og at en del av inntekten går til Frelsesarmeens sosiale arbeid er også viktig for kundene våre, sier Kristin Hareide, kjedeleder i Fretex.

Gode søkemuligheter gjør det enklere å handle brukt

Noen synes det er vanskelig å handle brukt. I nettbutikken kan kundene gjøre spesifikke søk, for eksempel på merker og materialer. Det gjør det enklere å handle brukt. Kundene kan også legge inn søk på noe de er på jakt etter, for så å få en notifikasjon når akkurat det plagget kommer i butikken.

- Nettbutikken har vært gjennomen en oppgradering og vi hadde samlet opp mange godbiter som vi la ut på torsdag da vi satte kunderekord. Det fine med å være på nett er at alle kan handle brukt, også de som ikke bor i nærheten av en av våre 50 butikker, sier Line Jordal, som er butikkleder for Fretex på nett.

Bloggere gir til Fretex

Det er det norske folk som gjennom sin giverglede muliggjør Fretex. I forbindelse med at Fretex har pusset opp nettbutikken sin, stilte fem bloggere opp og donerte plagg.

- Så lenge jeg kan huske så har jeg elsket å shoppe vintage - det å få lov til å bruke et plagg med en historie, et plagg som er unikt, et plagg noen har elsket før meg. Jeg blir inspirert av å være med på reisen for så få lov til å gi plagget nye muligheter hos noen annen den dagen jeg ikke bruker det lenger. Jeg elsker å fornye stilen min og bruke plagg som skiller seg ut: når jeg handler brukt så kan jeg gjøre dette med god samvittighet, både for lommebok og miljø. I tillegg så er det viktig for meg å være bevist forbruket mitt. Jeg jobber i en bransje hvor nye trender blir presentert daglig og det er lett å bli fast i en karusell av stadig større forbruk. Da er det viktig å tenke to ganger, hvis ikke blir det fort bomkjøp som blir hengende ubrukt i garderoben. Så her får du en mulighet til å ta over plagg som jeg har elsket. Pass godt på de for de har veldig lyst til å leve lenge, lenge til, sier Hege Golf

-Alle mine plagg er brukt med kjærlighet, så jeg blir overlykkelig om noen andre vil eie de. Det er så gøy å se at klær jeg har ikke har fått brukt på en stund kan få et nytt liv. Samtidig er det utrolig viktig for miljøet at vi ser over forbruket vårt og handler brukt der det er mulig. Jeg er stor fan av Fretex og jobben de gjør. Synes også det er fint at de gir så mye penger hver år til Frelsesarméens sosiale arbeid. Å handle hos Fretex er win-win for alle!, Silje Økland

- Å kunne gi et plagg, tilbehør, gjenstand eller møbel et nytt liv er bare positivt. Vi lever i et kjøp og kast samfunn, og vi alle vet hvor viktig det er å ta vare på miljøet vårt, bli flinkere til å handle mer brukt, bruke mindre plastikk og se verdier i det gamle. Å kunne bidra til et bedre fokus på gjenbruk og miljøvennlige alternativer er jeg stolt av. Selv har jeg donert bort noe som jeg håper at andre vil ta i bruk og få glede av - gi plaggene et nytt liv. Frynsejakken fikk jeg til 18-årsdagen min. Stolt og glad, ble den brukt flittig på en rekke konserter, festivaler og andre gøyale hendelser. Uheldigvis ble den pakket bort for noen år siden, men nå er det på tide at noen andre kan få gleden av å bruke den.

Det er viktig å støtte din lokale Fretexbutikk, bære plaggene med stolthet, snakk positivt om gjenbruk og ta vare på planeten vår. Vi har kun en! - Å det beste av alt: jeg digger at Fretex har fått nettbutikk. Ett klikk hjem, så er produktene mine!, sier Anne Marthe Widvey

- For meg er gjenbruk veldig viktig. Vi er i en bransje som på ingen måte er miljøvennlig, det kan den heller aldri bli. Da er det viktig at vi gjør det vi kan for å bidra til at verden blir et litt bedre sted å være. Gjenbruk er en av disse tiltakene. Selv går jeg ofte på Fretex og leter etter skatter, man finner veldig mye fint! Det gjør meg så glad at Fretex har startet nettbutikk sånn at alle, uansett hvor de bor i Norge, får muligheten til å handle brukte skatter, sier Ida Tabak

- For meg handler de små miljøvennlige valgene jeg tar i hverdagen om å respektere det vi kommer fra, nemlig naturen. Så, å ta bærekraftige valg som blant annet å levere brukte klær til Fretex og kjøpe brukt er både bra og nødvendig. Det er også fint å tenke på at noen andre kan få gleden av et plagg som kanskje har hatt stor affeksjonsverdi og har vært vanskelig å separeres med, sier Ane Gyllenstrøm