UNICEF Norge

Mange tilbyr ferieopplevelser for andre familier i sommer

Flere privatpersoner over hele landet velger i sommer å låne ut hus og gi bort opplevelser til barnefamilier med behov for et avbrekk i hverdagen. Rundt 100 opplevelser har på kort tid blitt utdelt gjennom UNICEF Norges Feriesentral.

Etter at UNICEF Norge relanserte nettportalen Feriesentralen for tre uker siden, har stadig flere privatpersoner, og bedrifter, over hele landet lagt ut opplevelser de ønsker å tilby tilfeldige barnefamilier. Så langt har rundt 25 familier mottatt slike gratistilbud. Dette gjelder alt fra utlån av hus og hytter, til billetter til forskjellige arrangementer, og lavterskeltilbud som utlån av telt og kano.

– Det er fantastisk å se at så mange privatpersoner og bedrifter ønsker å bidra til gode sommerminner. Mange hus og hytter står tomme i sommer, og mange billetter forblir ubrukt. Fortsatt er etterspørselen større enn tilbudene, så vi håper flere vil kaste seg på, sier fagansvarlig for oppvekst og inkludering i UNICEF Norge, Kristin Oudmayer.

UNICEF startet Feriesentralen i 2013. Det er en digital møteplass hvor de som har noe å låne- eller gi bort i feriene, kan tilby dette til familier som trenger det. Her legges det ut nye tilbud og ønsker fortløpende gjennom hele sommeren.

– Foreldre som kontakter oss forteller hvordan bekymringer og skamfølelse forsterkes i forbindelse med ferietiden. Det er ikke bare fordi de ikke kan ta ungene med på ferie i år heller, men fordi bekymringer og følelsen av utenforskap også påvirker overskuddet til å gi barna og seg selv et tiltrengt friminutt fra hverdagens bekymringer, sier hun.

15 prosent av foreldre opplyser at de i liten grad evner å gi barna den sommerferien de trenger, ifølge en fersk undersøkelse gjort på vegne av UNICEF Norge. Det tilsvarer 95.000 barnefamilier. I gruppen med lavest husstandsinntekt, altså under 300.000 kroner, svarer hele 27 prosent dette.

I tillegg svarer den samme andelen, 27 prosent, at sommerferien forsterker følelsen av dårlig økonomi.

– Mange foreldre drømmer om å gjøre det de fleste av oss andre gjør i ferien, uavhengig av hvor vi er: Koble seg av forpliktelser og bekymringer, og på gode opplevelser. Og det er dette vi i UNICEF Norge bidrar til gjennom konseptet Feriesentralen: Skape gode minner, tilhørighet og friminutt, sier Oudmayer.

Undersøkelsen ble gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av UNICEF Norge. Det ble i perioden 15.-20. mai gjennomført til sammen 1.004 CAWI-intervjuer med personer over 18 år.

Om UNICEF Norge

UNICEF Norge
Sandakerveien 130

241 45 100https://www.unicef.no/

Følg saker fra UNICEF Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UNICEF Norge

Uakseptable forskjeller i barns oppvekstsvilkår i Norge - Kommuneanalyse 20183.12.2018 00:01:00 CETPressemelding

Oslo, 3. desember 2018: - Det er grunnleggende uakseptabelt at tjenester og tilbud til barna er avhengig av på hvilken adresse og i hvilken kommune de bor, sier Kim N. Gabrielli, assisterende generalsekretær i UNICEF Norge. UNICEF Norge har siden 2014 utført en årlig analyse der vi ser på hvor mye penger hver enkelt kommune i Norge bruker per barn, og i hvilken grad de leverer de tjenestene barn har krav på. I 2017 er det fortsatt store forskjeller mellom kommunene. I tillegg går utviklingen i feil vei; forskjellene har nemlig økt mellom de beste og de dårligste kommunene i rangeringen siden 2014. Se vedlegg for rangering av alle kommunene. - Nest etter familien er antakelig kommunen den viktigste arenaen for å innfri barns grunnleggende rettigheter. Barn har rett til et likeverdig tilbud ifølge Barnekonvensjonen, uavhengig av hvilken kommune de vokser opp i. Det skal være barnets behov som styrer hvilket tilbud den enkelte gutt og jente får, sier Gabrielli. Verdens beste land å vokse