Mittanbud

Mange slurver når bilen skal på verksted

– Nordmenn er altfor slappe når det kommer til å hente inn tilbud fra flere verksteder, mener Håvard Bungum i Mittanbud.

Nordmenn tar til takke med første og beste verksted. Åtte av ti som har hatt bilen på verksted de siste to årene, henter ikke inn tilbud fra andre enn verkstedet de hadde bilen hos.

Det kommer frem i en spørreundersøkelse som Respons Analyse har utført på oppdrag for Mittanbud.

– Det første er ikke alltid det beste

Kun 19 prosent av de spurte hadde innhentet tilbud fra flere verksted.

– Nordmenn er for slappe når det kommer til å hente inn tilbud fra flere, sier Håvard Bungum, administrerende direktør i Mittanbud.

Han er ikke overrasket over utfallet av undersøkelsen.

– Mange velger enkleste løsning, men tenker ikke over konsekvensene av valget de tar. Når du velger «første og beste» verksted så risikerer du å velge feil verksted for bilen din, og ikke minst et verksted til feil pris.

Bungums erfaring er at mange verksteder er villig til å strekke seg litt lenger når de vet at de konkurrerer med andre verksteder om å kapre en kunde. Han mener det er dette forbrukerne må utnytte.

– Spesielt på eldre biler og større reparasjoner vil jeg anbefale folk om å innhente flere tilbud. På denne type jobber kan det variere mye i både kvalitet og pris fra de ulike verkstedene.

Se etter styrker og svakheter

Bungum oppfordrer bileiere til å ikke bare se på pris, men også om verkstedene har erfaring med lignende jobber og bilmodeller.

– Verkstedet som priser seg lavest er ikke nødvendigvis det beste for deg. Vi tror det er viktig å sammenligne for å få et godt bilde av hva som må gjøres, hvor lang tid det tar å utføre jobben, når verkstedet har tid, og om verkstedet har erfaring med lignende jobber.

De eneste som tjener på at forbruker ikke innhenter tilbud fra flere er verkstedene, mener Bungum.

– Dette er et marked som i høyeste grad er utsatt for konkurranse - i hvert fall på større plasser og i byene, og det bør forbrukerne utnytte.

Martin Frich Grevstad
Kommunikasjonsansvarlig

T: 91391244
M: martin.grevstad@schibsted.com

Om Mittanbud

+47 22 00 09 30https://mittanbud.no

Mittanbud ble startet i 2009 og er Norges største anbudstjeneste. Vi formidler anbud til over 30 000 leverandører over hele landet, basert på forbrukerens beskrivelse av jobben og hvor i landet arbeidet skal utføres. Hver uke sender vi ut 5 000 nye jobber til bedriftene i tjenesten.

Følg pressemeldinger fra Mittanbud

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mittanbud på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mittanbud

Flere vil ha behov for rørlegger etter værkaos24.1.2024 04:00:00 CET | Pressemelding

Etter årets andre kuldeperiode var det i helgen ventet en ordentlig væromlegging, og flere steder i landet våknet mandag morgen opp til varmegrader. Dette kan føre til enda flere frost- og vannskader og fortsatt travle dager for landets rørleggere. – Det har vært økt pågang av rørleggerjobber den siste tiden og vi ser ingen tegn til at dette skal snu med det første, sier administrerende direktør i Mittanbud, Håvard Bungum.