Mange glemmer dette når de bygger hus

Norges Astma og allergiforbund får stadig flere henvendelser fra nordmenn som får røyken fra pipa til naboen rett inn i boligen.

- Dette er et økende problem, som skyldes kombinasjonen av gamle og nye boliger i samme boligfelt, sier fagsjef for inneklima i Norges Astma og allergiforbund (NAAF), Kai Gustavsen.

- Vi opplever at veldig mange ikke tenker noe særlig på hvor de plasserer lufteventiler i yttervegg eller friskluftinntaket til ventilasjonsanlegget når de bygger. Nye boliger bygges med balanserte ventilasjonsanlegg som trekker uteluft inn i boligen. Hvis naboen fyrer med et gammelt forurensende ildsted med dårlig trekk, og man har plassert ventilasjonsanlegget feil – kan røyken sive rett inn i boligen med balansert ventilasjonsanlegg, sier Kai Gustavsen.

Tenk plassering

Gustavsen oppfordrer alle husbyggere til å tenke på plassering av bolig med tanke på røyk fra pipen til naboen. Dette gjelder også for de som skal kjøpe en eksisterende enebolig i et boligfelt.

- Det er lurt å observere hvordan røyken oppfører seg i utemiljøet på en kald vinterdag før man bygger eller kjøper bolig. Når naboen fyrer kan du du følge med på vindretningen, og om det er områder rundt huset hvor det legger seg særlig mye røyk. Det kan også være lurt å søke råd hos fagpersoner, sier Gustavsen.

Styreleder i bransjeforeningen for norske ildsteder og skorsteiner, Norsk Varme, forteller at det også er viktig å tenke nøye igjennom hvordan ventilasjonssystemene er satt opp.

- En feil som ofte gjøres er at avtrekksviftene på kjøkken og bad blir for kraftige. Når viftene trekker mer luft ut av huset enn det som kommer inn i huset vil mange oppleve at luften hentes fra pipa. Resultatet kan bli at trekken blir for dårlig og at ildstedet ikke fungerer som det skal. I verste fall kan man oppleve at røyken går inn i huset og ikke ut av pipa, sier Steinar Vigdal.

Rentbrennende – renere luft

Tall fra Norsk Varme viser at ca. halvparten av alle vedovner i norske hjem og hytter ikke er rentbrennende. Gustavsen understreker også viktigheten av å skifte til rentbrennende vedovn for å bidra til renere luftkvalitet og bedre inneluft både i egen bolig og hos naboen.

-  En rentbrennende vedovn gir langt renere uteluft, som igjen gir renere inneluft. Jo flere rentbrennende ovner, dess færre uønskede partikler får vi i luften, sier fagsjef for inneklima, HMS og miljørettet helsevern i Astma og allergiforbundet, Kai Gustavsen.

Støttes av bransjen

Bransjeforeningen for norske ildsteds og skorsteinsprodusenter støtter utspillet til Gustavsen.

- Ikke rentbrennende vedovner slipper ut unødvendig mye partikler og varmer mye dårligere enn de nye rentbrennende vedovnene. Å skifte fra en ikke rentbrennende til en rentbrennende vedovn gir både bedre inneklima i boligen, men kan også bidra til at naboen får bedre inneklima, sier styreleder Norsk Varme, Steinar Vigdal.

Steinar Vigdal, tlf. 980 74 151 styreleder@norskvarme.org
Kai Gustavsen, tlf. +47 90 07 85 55 kai.gustavsen@naaf.no

Må merkes Foto: NAAF

Norsk Varme er bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder og skorsteiner i Norge. Vårt arbeid er å minne om hvor viktig vedfyring er i det totale energibildet i Norge. Ved siden av strøm, er det ingen annen kilde som i dag kan dekke oppvarmingsbehovet i norske hjem. Det er en trygg, forutsigbar, miljøvennlig og rimelig energikilde – som i tillegg gir hygge. www.norskvarme.org