Månedens medarbeider: Mary Sarah Kontogoni

Mary Sarah Kontogoni er en allsidig sykepleier, godt likt av kollegaer, kunder og pasienter. Hun er fleksibel og tar utfordringer på strak arm. Jeg er aldri bekymret når jeg sender henne ut på oppdrag – da vet jeg at pasientene blir godt ivaretatt, og at kunden blir fornøyd.

Mary Sarah er virkelig en person jeg kan stole på. Hun er stabil, pålitelig og har høy arbeidskapasitet. Hun er et JA-menneske som fortjener virkelig å bli satt pris på.
- Nina Anderssen, senior HR- og kundekonsulent

Navn: Mary Sarah Kontogoni
Tittel: sykepleier, Hurdal Helsetun
Begynte i Adecco: 26.06.12

Hva går jobben din ut på?
Etter at jeg begynte å studere medisin i Australia har jeg jobbet som vikarierende avdelingssykepleier. Dette er supert for meg for å opprettholde min helsefaglig kompetanse. Jeg er utdannet sykepleier i Nederland og fortsatte med høyere utdanning i Tasmania. Der jobbet jeg som sykepleier helt til jeg ble ansatt som medarbeider i Adecco Helse.

Sykepleien er en profesjon som krever menneskelig nærvær, oppmerksomhet og kreativitet for å håndtere vanskelige og komplekse pasientsituasjoner. Å jobbe i et team med helsepersonell krever aktiv og målrettet innsats for å takle ukjente situasjoner og uforutsigbare hendelser. Jeg erfarer at jeg kan bli overlatt til meg selv, og noen ganger er det så travelt at jeg har ikke får tid til å tenke på noe annet enn neste pasient.

Sykepleieoppgavene inneholder også opplæring og delegering av myndighet til nyansatte og sykepleierstudenter. For eksempel må jeg gi god veiledning i hvordan utføre prosedyrer, sårstell og mye annet «usynlig» som går på fagutvikling i praksis.

Hva liker du med jobben din?
Alle oppdrag er en spennende utfordring som jeg ønsker å oppsøke. Som sykepleiervikar treffer jeg mennesker jeg ikke har møtt før, og får oppleve de såkalte «kulturelle ytringsformene». Arbeidet mitt er veldig tankevekkende og bevisstgjørende. Evnen til å forene følelsesmessig situasjonsforståelse med tankemessige refleksjoner er områder der man aldri blir ferdig utlært. Det finnes alltid nye ting å lære og forbedre!

Å få jobbe som sykepleier i mange år har vært svært verdifullt – et solid fundament å bygge min karriere som lege på.

Hva er drømmejobben din?
I oktober fikk jeg min legelisens i Norge. Jeg håper inderlig at jeg i løpet av neste år vil få jobbe som barnelege i onkologi.

Hvordan hjelpe barn i sorg, er en ekspertise jeg vil fordype meg i. Jeg håper at jeg kan være til nytte for andre. Når det gjelder humanitært arbeid, har jeg ambisjoner om å jobbe som ambassadør for FN eller som FN-sjef. Jeg har uten tvil fortsatt en lang vei å gå.

Jeg ønsker å være et medmenneske for andre uansett hvilken bakgrunn og tilhørighet de har. Dette er ikke en jobb du gjør alene! Jeg ønsker helhjertet å utvikle og utvide taklingsstrategier, og forbedre helsepersonells kommunikasjonsferdigheter.

Hvordan er det å jobbe i Adecco?
Jeg føler meg privilegert som får anledning til å videreutvikle meg, slik at jeg kan nå mine langsiktige mål. Å jobbe for Adecco betyr for meg å jobbe i tett samarbeid med senior HR- og kundekonsulent Nina Anderssen.

Måten Nina tok meg i mot på gjorde et veldig godt inntrykk på meg fra første dag. Nina tilbød meg en jobb og gav meg inspirasjon til å møte utfordringene, og troen på egne evner så jeg fikk mer selvtillit. Adecco Helse tilbyr et trygt sted å bo hvor jeg får hvile mellom arbeidsoppgavene. Jeg liker å møte andre kolleger fra Adecco på jobben, og i boligene som vi deler sammen.

Er det noe annet du vil si?
Mine egne opplevelser i møtet med helsevesenet i Europa, Australia, Afrika og Israel har vært umåtelig nyttig. Som en meget bereist sykepleier har jeg møtt mange spennende mennesker underveis. Flere av dem har kommet med kloke og gjennomtenkte bidrag.

Dessverre har jeg også observert at det er lett å handle ubetenksomt, særlig når hodet er opptatt av andre ting. Det er lett å komme inn i avdelingens dårlige rutiner, derfor bør man kontinuerlig arbeide med hvordan man opptrer overfor tjenestemottakere. Det praktiske arbeidet blir ofte utført på en mekanisk måte som kan oppleves som automatisk og lik for alle. Pasientene kan oppleve å bli behandlet som en ting og ikke som et unikt individ. For å unngå dette må sykepleiere vurdere hver situasjon og menneske! Det er viktig å bli minnet på at mennesket er et mangfoldig vesen av stor betydning, som skal møtes med respekt og ydmykhet!