Mallorca ble sommerens ferievinner

Nordmenn har valfartet til Mallorca i sommer. Når sesongen avsluttes har Norges største feriearrangør sendte nærmere 62 000 gjester til den populære ferieøya. Det gjør Mallorca til sommerens store ferievinner.

POPULÆRT: Mange barnefamilier tilbringer gjerne ferien i Alcudia, og neste sommer øker Ving antall reiser til Mallorca med 20 prosent.

- «Alle» skulle til Mallorca i sommer, og ikke bare nordmenn.  Det har strømmet til med turister fra hele Europa, forteller kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving. Hun tror etterspørselen vil øke ytterligere neste sommer, og Ving øker derfor antallet reiser til Mallorca med 20 prosent.

- Vi lanserer direktefly til Mallorca fra Ålesund, Evenes, Haugesund og Tromsø, i tillegg til de fem flyplassene vi flyr til fra før. Dersom du planlegger en Mallorca-ferie neste sommer er tipset å være tidlig ute. Her kommer det til å bli kamp om de beste hotellene, tror Løkaas Fossum.

Bra sommerresultat

I følge kommunikasjonsdirektøren er Ving fornøyd med årets sommersesong, til tross for relativt varmt sommervær mange steder i landet og uroligheter flere steder i verden.

- Vi endte opp med å fylle flyene våre 99 prosent, og det er vi  veldig fornøyd med. Også flyene til Tyrkia har vært 99 prosent  fullsatt. Det viser nok en gang at nordmenn er mer engstelig for det norske sommerværet enn for uroligheter ute i verden, fortsetter hun. I tillegg til fulle fly har kundene også betalt mer for reisene sine.

- Det skyldes blant annet at mange har valgt bort prisgunstige Tyrkia til fordel for reisemål med et høyere kostnadsnivå.

Løkaas Fossum mener også reiselysten viser at sommerferie er mer enn sol og varme.

- Mange av oss får ikke skikkelig feriefølelse før vi reiser bort fra hverdagen hjemme. Og det er nå en gang slik at gresk salat smaker aller best på en liten taverna hvor du har utsikt over havet, smiler hun.

Totalt reiser 221 000 nordmenn på en pakketur med Ving denne sommeren.

Topp 5 reisemål
1. Mallorca